پرونده جنجالی کریگ رایت بسته شد؛ جریمه ۱۰۰ میلیون دلاری برای ساتوشی قلابی

پس از گذشت بیش از ۲ سال کشمکش حقوقی، در نهایت پرونده کریگ رایت (Craig Wright) و دیو کلیمن بسته شد.

به گزارش و به نقل از دی‌کریپت، کریگ رایت که ادعا می‌کند او ساتوشی ناکاموتو مخترع بیت کوین است از پرداخت میلیاردها دلار غرامت معاف شده است و تنها باید ۱۰۰ میلیون دلار جریمه پرداخت کند.

هیات منصفه دادگاه فدرال ایالت فلوریدا مدیر شرکت nChain، کریگ رایت را مسئول غصب کردن (خیانت در امانت) اموال و دارایی‌های شرکتی شناخته است که او و کلیمن با یکدیگر تاسیس کرده‌اند. دادگاه عمل رایت را به عنوان سو استفاده از دارایی‌های فرد دیگر شناخته است و به همین دلیل او باید ۱۰۰ میلیون دلار غرامت به این شرکت پرداخت کند. سایت Law.com واژه غصب کردن را معادلی فانتزی برای واژه دزدی می‌داند. اما داستان دادگاه کریگ رایت چیست؟

داستان دادگاه کریگ رایت چیست؟

در سال ۲۰۱۸ بنیاد کلیمن (Kleiman estate) شکایتی را علیه کریگ رایت که یک متخصص فناوری اطلاعات استرالیایی است مطرح کرد و اعلام کرد رایت شراکت تجاری بین خود و کلیمن را نقض کرده است. این شرکت گفته است این دو فرد که با هم به عنوان ساتوشی ناکاموتو عمل می‌کرده‌اند در حدود ۱ میلیون بیت کوین را در ابتدای آغاز به کار این شبکه استخراج کرده‌اند اما رایت پس از مرگ کلیمن در سال ۲۰۱۳ این بیت کوین‌ها را تصاحب کرده است.

شرکت یاد شده درخواست ۱۷۰ میلیارد دلار خسارت کرده است که بسیار بیشتر از ارزش ۲۵ میلیارد دلاری بیت کوین‌های استخراج شده در آن زمان است. این شرکت مدعی شده است خسارت باید شامل مالکیت معنوی مرتبط با شبکه و همچنین جریمه‌های تنبیهی شود.

در این دادگاه از اعضای هیئت منصفه درخواست شد تا موضوعات زیر را ارزیابی کرده و تصمیم خود را اعلام کنند:

  • آیا کریگ رایت به خاطر نادیده گرفتن شراکت تجاری، به بنیاد کلیمن بدهکار است یا خیر.
  • آیا رایت به خاطر تبدیل دارایی‌ها به بنیاد کلیمن بدهکار است یا خیر.
  • آیا رایت به خاطر تبدیل دارایی‌ها به W&K بدهکار است یا خیر.
  • آیا شاکی توانسته است سرقت توسط رایت را اثبات کند.
  • آیا رایت به خاطر کلاهبرداری به شاکی بدهکار است.
  • آیا رایت به خاطر خیانت در امانت به W&K بدهکار است.
  • آیا رایت به خاطر پرداخت ناعادلانه به شاکی بدهکار است.

از هیئت منصفه درخواست نشده است تا در خصوص هویت ساتوشی ناکاموتو خالق ناشناس بیت کوین تصمیم بگیرند. هر دو طرف، این شکایت را با فرض بر این مورد ادامه داده‌اند که رایت به طور کامل مسئول ایجاد بیت کوین بوده است یا بخشی از آن را به عهده داشته است. در دفاعیه رایت بیان شده است که وی در ایجاد بیت کوین تنها بوده و سمت کلیمن نیز اذعان داشته‌اند که این موضوع، شراکتی بین رایت و دیو کلیمن بوده است. سرانجام هیئت منصفه تصمیم گرفت که رایت در اکثر اتهامات گناهکار نیست.

هیات منصفه فدرال فلوریدا پس از اینکه هفته پیش اعلام کرده بود هنوز به توافق برای اعلام رای نهایی نرسیده است، در نهایت به این نتیجه رسید که رایت مسئول هیچ یک از موارد مطرح شده علیه او نیست و فقط در مورد غصب اموال و دارایی‌های شرکت مشترک با کلیمن مقصر است.

طی هفته پنجم دادگاه، هیئت منصفه تصمیم گرفت رایت و دیو کلیمن شریک تجاری نبوده‌اند و در نتیجه، هیچ سهمی از دارایی‌های این شراکت به شاکی تعلق نمی‌گیرد. شاکی معتقد است که تقریبا ۱.۱ میلیون بیت کوین و دارایی‌های معنوی نظیر نرم‌افزار بیت کوین متعلق به کلیمن است.

بر اساس گزارش سایت خبری حقوقی Law360، رایت در مورد این تصمیم که به گفته او حکم بدی هم نبوده است گفت:

با این حکم به طور باورنکردنی تسکین یافته‌ام.

بنیاد کلیمن نیز خوشحالی خود را از اعلام این رای اعلام کرد و گفت:

ما بسیار خوشحالیم که مشتری ما یعنی شرکت W&K Information Defense Research غرامت ۱۰۰ میلیون دلاری دریافت خواهد کرد؛ رای دادگاه نشان می‌دهد کریگ رایت دارایی‌های W&K را به اشتباه تصاحب کرده است.

رایت همچنین اعلام کرده است که درخواست تجدید نظر نخواهد کرد. اگر این موضوع درست باشد این دعوی طولانی حقوقی بالاخره بدون ارائه یک پاسخ روشن به اینکه آیا رایت ساتوشی ناکاموتو است به پایان خواهد رسید. رایت پس از اعلام نتیجه دادگاه به خبرنگاران گفت که این رای ثابت می‌کند او به تنهایی خالق بیت کوین بوده است. او اضافه کرد:

بدیهی است که هیات منصفه به این نتیجه رسیده‌اند که من ساتوشی ناکاموتو هستم چرا که در غیر اینصورت غرامتی توسط هیات منصفه در نظر گرفته نمی‌شد.

با این حال نه رایت نه وکلای او قادر یا مایل به ارائه کلیدهای خصوصی متعلق به ناکاموتو نیستند تا بتوانند ادعاهای رایت مبنی بر اختراع بیت کوین را که مدت‌ها مورد تردید بسیاری بود، ثابت کنند.

او همچنین در یک پیام ویدیویی گفت:

از همه برای حمایت از من در طی این سالها تشکر می‌کنم. این یک نتیجه خوب و قابل توجه برای من است و احساس می‌کنم کاملا موجه است. پس از این نیز دعواهای بیشتری وجود خواهد داشت. بنا بود رمز ارز به پول دیجیتال تبدیل شود و همه چیز را تغییر دهد. اختراع اصلی من در حال بازگشت است. من جایی نمی‌روم، برای مدت طولانی اینجا خواهم بود و آماده مبارزه هستم.

رایت در راهروی دادگاه و پس از اعلام حکم گفت: از اینکه بی‌گناهی من اثبات شده است بسیار خوشحال هستم. من کلاهبردار نیستم و هرگز نبوده‌ام.
وی افزود که سال‌ها پیش به بنیاد کلیمن به نمایندگی آیرا کلیمن برادر دیو، ۱۲ میلیون دلار پیشنهاد داده است که اگر آن زمان این پول را می‌پذیرفت و بیت کوین ۲۰۰ دلاری می‌خرید و نگه می‌داشت سود زیادی کسب می‌کرد.
رایت شهادت داد که یکی از دوستان دیو کلیمن بوده و کلیمن به او کمک کرده است تا وایت پیپر بیت کوین را ویرایش کند. اما رایت تاکید کرد با دیو کلیمن شرکای تجاری نبوده‌اند. دیو کلیمن در سال ۲۰۱۳ فوت شده است و برادر او از جانب بنیاد کلیمن و W&K، شکایت فدرال تنظیم کرده است.

برخی از طرفداران بیت کوین اما نظرات مختلفی درباره این نتیجه داشته‌اند. آلیستر میلن Alistair) Milne) گفت:

کریگ رایت به جرم سرقت دارایی‌های شریک فوت شده خود مجرم شناخته شده است و باید ۱۰۰ میلیون دلار بپردازد.

استفن پالی (Stephen Palley) وکیل برجسته دادگستری نیز توییت کرد:

LOL. من عاشق افرادی هستم که ضربه خوردن رایت با یک حکم غرامت ۱۰۰ میلیون دلاری هیات منصفه به خاطر دزدی را یک برد برای او فرض می‌کنند.

وکیل مدافع کلیمن نیز خشنودی خود از این حکم را با توییت کردن عدد ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ دلار و یک ایموجی خوشحال ابراز کرد. آرتور ون پلت (Arthur van Pelt) نیز در حساب توییتر خود نوشت:

کریگ رایت اکنون رسما ورشکسته‌ترین فیکتوشی (ساتوشی جعلی) تاریخ است. آیا بخشی برای ثبت رکورد رایت در کتاب رکوردهای گینس وجود دارد؟

 

این حکم نه تنها تردیدهای قبلی را از بین نمی‌برد بلکه سوالات بیشتری را نیز مطرح می‌کند؛ به ویژه در مورد اینکه اگر رایت همان استخراج کننده اولیه نباشد، چگونه می‌خواهد ۱۰۰ میلیون دلار غرامت پرداخت کند؟

این مرد استرالیایی در سال‌های اخیر به بیت کوین پشت کرده است تا شبکه‌های رقیبی را تبلیغ کند که به گفته او به مفهوم شبکه نزدیک‌تر هستند. او در سال ۲۰۱۷ بیت کوین SV را قبل از برانگیختن شورش علیه بیت کوین کش (BCH) و طی یک تقسیم زنجیره ایجاد کرد.

قیمت BSV که دارای ارزش بازار ۲.۵ میلیارد دلاری است پس از انتشار این خبر ۱۰٪ رشد کرد و به ۱۵۲ دلار رسید؛ با این حال حدود ۷۰٪ تا سقف قیمتی خود فاصله دارد.

منبع: دیکریپت


دیدگاه های شما

افزودن یک دیدگاه