آموزش کار با تون کیپر

شبکه ارز دیجیتال تون کوین (TON) طی یک سال گذشته رشد قابل‌توجهی داشته و تعداد کاربران آن روز‌به‌روز در حال افزایش است. مهم‌ترین ابزاری که کاربران یک شبکه بلاکچینی پیش از هر چیز به آن نیاز دارند، یک کیف پول ارز دیجیتال مناسب می باشد.

در حال حاضر کیف پول‌های زیادی برای نگهداری از ارز دیجیتال تون کوین و توکن‌های مبتنی بر این شبکه، مثل نات کوین (Notcoin) وجود دارد. در بین این کیف پول‌ها اما، کیف پول غیرامانی تون کیپر (Tonkeeper) با توجه به رابط کاربری ساده و مزایای بسیاری که دارد، محبوب‌ترین گزینه میان کاربران تون کوین است.

کیف پول تون کیپر چیست؟

تون کیپر یک کیف پول نرم‌افزاری و غیرحضانتی (Non-custodial) مبتنی بر شبکه ارز دیجیتال تون کوین است که امکان نگهداری و جابه‌جایی ارز دیجیتال TON و توکن‌های مبتنی بر این شبکه را به کاربران می‌دهد. کیف پول تون کیپر برای دستگاه‌های اندروید، iOS، ویندوز، مک لینوکس و به‌صورت افزونه مرورگر قابل استفاده است.

کیف پول ارز دیجیتال تون کیپر

غیرحضانتی بودن تون کیپر به این معنا می باشد که این کیف پول کلید خصوصی یا عبارت بازیابی هر آدرس را در اختیار مالک آن قرار می‌دهد؛ بنابراین، کنترل کامل دارایی‌ها در تون کیپر با خود کاربر است و از این نظر این کیف پول گزینه‌ای مناسب برای کاربران ایرانی محسوب می‌شود.

دانلود کیف پول تون کیپر

بهترین راه برای دانلود کیف پول تون کیپر این می باشد که لینک‌های دانلود آن را مستقیماً از وب‌سایت رسمی تون کیپر دریافت نمایید. در وب‌سایت تون کیپر لینک‌های دانلود تون کیپر از گوگل پلی، اپ استور اپل، نسخه دسکتاپ برای ویندوز، مک، لینوکس و همین‌طور افزونه‌های مرورگر آن قرار داده شده است که می‌توانید بسته به نیاز و سیستم‌عامل دستگاه خود نسخه مناسب را دریافت نمایید.

آموزش اولیه کار با کیف پول تون کیپر

مراحل راه‌اندازی کیف پول تون کیپر در ادامه به‌صورت تصویری توضیح داده شده است.

1 - به محض بازکردن کیف پول تون کیپر با دو گزینه مواجه می‌شوید؛ ساخت کیف پول جدید و واردکردن عبارت بازیابی کیف پول قدیمی.

  • اگر از قبل کیف پول دارید روی دکمه Import Existing Wallet و اگر قصد ساخت کیف پول جدید دارید، روی دکمه Creat New Wallet بزنید.

آموزش ساخت کیف پول تون کیپر

2 - در مرحله بعد از شما خواسته می‌شود یک رمز عبور ۴ رقمی برای کیف پول خود وارد نمایید. یک رمز مناسب که فقط خودتان از آن اطلاع دارید را برای کیف پول انتخاب کرده و ترجیحاً یک جای امن یادداشت کنید تا در صورت فراموشی، بتوانید به آن مراجعه کنید.

  • این رمز صرفاً برای دسترسی به اپلیکیشن و تأیید تراکنش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و با عبارت بازیابی کیف پول متفاوت است.

آموزش ساخت کیف پول تون کیپر

3 - با تأیید رمز عبور خود وارد مرحله بعدی می‌شوید. در این مرحله می‌توانید دریافت اعلان (ناتیفیکیشن) کیف پول را فعال نمایید تا در صورت دریافت توکن یا NFT به‌سرعت باخبر شوید.

آموزش کار با کیف پول تون کیپر

4 - حالا وارد کیف پول شده‌اید و محیط اصلی اپلیکیشن به شما نمایش داده می‌شود. بهتر است قبل از هر کاری با زدن دکمه Back up the wallet عبارت بازیابی کیف پول خود را مشاهده و آن را یادداشت نمایید.

  • توجه داشته باشید که تنها با در اختیار داشتن این عبارت می‌توانید کیف پول و دارایی‌های خود را با هر دستگاه دیگری بازیابی کنید. بنابراین این رمز ۲۴ کلمه‌ای را روی کاغذ یادداشت کرده، به شخص دیگری نشان ندهید و جایی امن از آن نگهداری نمایید که فقط خودتان از آن اطلاع دارید.

5 - مطابق تصویر زیر مراحل را طی کنید و در مرحله چهارم کلماتی را که شماره آنها از شما خواسته شده، وارد کنید تا کیف پول متوجه شود عبارت بازیابی را یادداشت کرده‌اید و به آن دسترسی دارید.

کیف پول تون کیپر

معرفی بخش‌های مختلف کیف پول تون کیپر

صفحه اصلی کیف پول گزینه‌هایی برای واریز ارز دیجیتال، برداشت، تبدیل رمزارزها به یکدیگر یا سواپ و همین طور خرید مستقیم وجود دارد که در ادامه توضیح می‌دهیم.

  • موجودی رمزارزها و البته توکن‌های غیرمثلی (NFT) آدرس شما نیز در همین صفحه قابل مشاهده هستند.

کیف پول تون کیپر

آموزش واریز و برداشت ارز دیجیتال در تون کیپر

پایین موجودی کیف پول گزینه‌های Send برای برداشت و Recevie برای واریز ارز دیجیتال به تون کیپر دیده می‌شود.

با زدن گزینه Send صفحه زیر به شما نمایش داده می‌شود که می‌توانید با وارد کردن آدرس گیرنده و کامنت (Comment) در صورت نیاز، برداشت خود را انجام دهید. ضمن اینکه برداشت ارزهای دیجیتال از کیف پول تون کیپر نیاز به پرداخت مقدار کمی تون کوین به‌عنوان کارمزد دارد.

  • گزینه اسکن (Scan) نیز امکان اسکن‌کردن کد QR آدرس کیف پول مقصد را به شما می‌دهد. از این روش نیز می‌توانید برای واریز به تون کیپر استفاده نمایید.

برداشت از کیف پول تون کیپر

واریز از تون کیپر به صرافی یا کیف پول دیگری

برای واریز ارز دیجیتال به تون کیپر خود نیز کافیست روی گزینه Recevie بزنید. در ادامه صفحه‌ای حاوی آدرس و کد QR کیف پول شما نمایش داده می‌شود که می‌تواند آن را در اختیار واریزکننده قرار دهید یا خودتان برای واریز تون کوین از صرافی به کیف پول تون کیپر استفاده کنید. ضمن اینکه برای واریز ارزهای دیجیتالی مثل تون کوین به تون کیپر نیاز به کامنت یا ممو ندارید.

واریز به کیف پول تون کیپر

آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال در تون کیپر

برای خرید و فروش ارز دیجیتال در تون کیپر دو گزینه وجود دارد؛ خرید مستقیم با کارت‌های بانکی از سرویس‌های متمرکز و تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر از صرافی غیرمتمرکز استون (STON.fi). گزینه خرید با کارت بانکی از بخش Buy & Sell در دسترس است، اما کاربران ساکن ایران به دلیل محدودیت‌هایی که در استفاده از سرویس‌های پرداختی بین‌المللی وجود دارد، نمی‌توانند مستقیماً از این بخش استفاده نمایند.

تبدیل ارزهای دیجیتال شبکه تون به یکدیگر نیز از بخش Swap در دسترس است. در این قسمت کیف پول شما به صرافی غیرمتمرکز STON متصل شده و می‌توانید توکن‌های مبتنی بر تون خود را به دیگر ارزهای دیجیتال این شبکه تبدیل کنید.

  • به طور مثال با موجودی تون کوین خود مقدار مشخصی تتر (USDT) مبتنی بر بلاکچین تون بخرید. توجه داشته باشید که تبدیل ارزهای دیجیتال در بخش Swap تون کیپر نیاز به پرداخت کارمزد در قالب ارز دیجیتال TON دارد.

خرید و فروش در کیف پول تون کیپر

تنظیمات کیف پول تون کیپر

با زدن روی آیکون چرخ‌دنده در بالا سمت راست صفحه اصلی کیف پول، وارد بخش تنظیمات می‌شوید. در این بخش می‌توانید برخی تنظیمات عمومی کیف پول مثل ناتیفیکیشن، ارز دیجیتال انتخابی برای نمایش قیمت، زبان و مواردی از این دست را مشاهده کنید. در این بخش می‌تواند با واردکردن رمز ورود به اپلیکیشن، مجدد عبارت بازیابی آدرس خود را ببینید و در صورت نیاز یادداشت کنید. ارتباط با پشتیبانی (Support) تون کیپر نیز از این بخش انجام می‌شود.

کیف پول تون کیپر

ساخت چند کیف پول در تون کیپر

با زدن دکمه Wallet که بالا وسط صفحه قرار می‌گیرد قادر خواهید بود کیف پول‌های جدید دیگری را به اپلیکیشن تون کیپر اضافه و یکجا آنها را مدیریت نمایید. برای این کار باید روی دکمه Add wallet بزنید و مراحلی مشابه ساخت کیف پول که پیش‌تر توضیح داده شده را از ابتدا طی کنید.

کیف پول تون کیپر

مشاهده سابقه تراکنش‌ها در تون کیپر

با زدن گزینه History از منو پایین صفحه می‌توانید سوابق تراکنش‌های خود را مشاهده نمایید. اگر در گذشته ارز دیجیتالی از کیف پول خود خارج کرده باشید در این قسمت نمایش داده می‌شود. توکن‌ها و NFTهای دریافت‌شده در کیف پول شما نیز از بخش History قابل‌مشاهده است.

کیف پول تون کیپر

اتصال به برنامه‌های غیرمتمرکز شبکه تون کوین

یکی از بخش‌های پرطرفدار کیف پول تون کیپر قسمت Browser است که امکان اتصال به برنامه‌های غیرمتمرکز کاربری شبکه تون را در اختیار شما قرار می‌دهد. برنامه‌های پرطرفداری مثل فرگمنت که خرید و فروش نام‌های کاربری و شماره‌های مجازی و همین طور تهیه اشتراک پرمیوم تلگرام از طریق آن انجام می‌شود، از بخش Browser در دسترس شما خواهد بود.

کیف پول تون کیپر

آموزش استفاده از باتری تون کیپر

باتری قابلیتی در کیف پول تون کیپر است که امکان انجام تراکنش و تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر این شبکه، بدون نیاز به داشتن تون کوین را فراهم می‌ نماید. این قابلیت به‌خصوص برای افرادی که نات کوین‌های خود را از ربات بازی در تلگرام برداشت کرده و به تون کیپر فرستاده‌اند کاربرد دارد. با کمک بخش باتری تون کیپر، نیاز به خرید تون کوین به‌صورت جداگانه برای پرداخت یک کارمز تراکنش اندک از بین می‌رود.

بخش باتری تون کیپر در شرایط کاربرد دارد که موجودی تون کوین کیف پول شما صفر بوده، اما توکن دیگری مانند نات کوین یا تتر (USDT) دارید که می‌خواهید آن را به یک صرافی ارز دیجیتال یا کیف پول شخصی دیگر واریز کنید. در مرحله اول، باید مقدار از موجود توکن خود را با بخش باتری واریز کنید. برای این کار، لازم است از بخش تنظیمات تون کیپر، گزینه باتری را انتخاب و از بین ارز دیجیتال نمایش داده شده، یکی را برای تأمین هزینه شارژ باتری انتخاب کنید.

  • به طور مثال اگر فقط نات کوین در کیف پول ارز دیجیتال خود داشته باشید، می‌توانید با آن باتریِ تون کیپر را شارژ نمایید.

باتری تون کیپر

در مرحله بعدی لازم است مقداری که قصد اختصاص به شارژ باطری را دارید، مشخص کنید. طبق توضیحات خود کیف پول، هزینه‌های پرداخت کارمزد بر حسب شارژ به این ترتیب است:

  • هر انتقال عادی توکن حدود ۱۰ شارژ
  • هر انتقال NFT حدود ۴ شارژ
  • هر سواپ (تبدیل توکن) در تون کیپر حدود ۵۰ شارژ

هزینه باتری تون کیپر

هزینه باتری تون کیپر

با این اوصاف، برای برداشت مقداری نات کوین از تون کیپر خود، باید باتری را حداقل ۱۰ واحد شارژ نمایید. جهت تنظیم دستی مقدار شارژ دلخواه، گزینه Other را انتخاب کرده، عدد نات کوین (یا هر توکن دیگر) را به مقداری برسانید که حداقل برابر با ۱۰ واحد شارژ باشد و سپس روی Continue بزنید. توجه داشته باشید که این مبلغ از موجودی نات کوین شما کسر می‌شود، اما در ادامه امکان بازیابی آن وجود دارد.

قدم نهایی برای شارژ باتری، تأیید تراکنش شارژ باتری می باشد. برای این کار، ابتدا اطلاعات نمایش داده شده را یک بار مرور نمایید تا ایرادی نداشته باشد و در صورت درست‌بودن اطلاعات، فلش مشخص‌شده را به سمت راست بکشید. در آخر با واردکردن رمز کیف پول، تراکنش شما نهایی شده و کمی بعد موجودی باتری شما افزایش می‌یابد.

آموزش باتری تون کیپر

با شارژشدن باتری، باید آیکون باتری مقابل موجودی شما در تون کیپر نمایش داده شود. اگر این اتفاق نیفتاد، یک بار از کیف پول خارج شده، کمی صبر کنید یا صفحه را دوباره رفرش نمایید. با گذشت زمانی اندک، باید این آیکون به شما نمایش داده شود.

آموزش باتری تون کیپر

آموزش بازیابی تون کیپر

همان‌طور که قبل‌تر گفته شد، برای بازیابی کیف پول تون کیپر باید حتماً عبارت بازیابی ۲۴ کلمه‌ای کیف پول خود را در اختیار داشته باشید. اگر به این عبارت دسترسی ندارید، یعنی تحت هیچ شرایطی شانس بازیابی کیف پول خود را نخواهید داشت.

1 - برای بازیابی تون کیپر، وارد برنامه شده، روی دکمه Wallet بالای صفحه بزنید. سپس گزینه Add wallet را انتخاب کرده و از بین گزینه‌های موجود Existing Wallet را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید اگر تازه تون کیپر را نصب کرده‌اید، بدون طی این مراحل مستقیم با صفحه‌ای برای انتخاب گزینه Existing Wallet مواجه خواهید شد.

2 - در نهایت ۲۴ کلمه بازیابی کیف پول خود را با دقت وارد نمایید و روی Continue بزنید. اگر هر ۲۴ کلمه را به‌درستی وارد کرده باشید، کیف پول بدون مشکل بازیابی شده و مجدد به دارایی‌های خود دسترسی خواهید داشت.

ممو در تون کیپر به چه معناست؟

ممو (Memo)، تگ (Tag) یا کامنت (Comment) یک عبارت منحصربه‌فرد می باشد که امکان تمایز بین تراکنش‌های ارسالی به یک کیف پول را فراهم می‌سازد.  صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال برای دریافت و نگهداری تون کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال مبتنی بر این شبکه از ممو استفاده می‌ نمایند.

مزایای کیف پول تون کیپر

کیف پول تون کیپر نقشی کلیدی در اکوسیستم تون کوین دارد. این کیف پول مزایا و ویژگی‌های زیادی به همراه دارد.

1 - پشتیبانی از دستگاه‌های مختلف

کیف پول تون کیپر برای دستگاه‌های مختلف از جمله موبایل و دسکتاپ در دسترس می باشد. تون کویپر برای دو سیستم‌عامل موبایلی اندروید و iOS و همین طور سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک و لینکوس برای دسکتاپ عرضه شده است. ضمناً امکان استفاده از تون کیپر در قالب افزونه کروم و دیگر مرورگرها وجود دارد.

2 - رابط کاربری ساده

رابط کاربری تون کیپر بسیار ساده و متناسب با نیازهای کاربران مختلف اکوسیستم تون کوین طراحی شده است. همین موضوع این کیف پول را به گزینه محبوب اغلب کاربران شبکه تون کوین تبدیل کرده است.

3 - امنیت

کیف پول تون کیپر از سازوکارهای امنیتی متنوعی مثل انواع رمز عبور عددی و بایومتریک (اثر انگشت) پشتیبانی می‌ نماید. این کیف پول غیرامانی و متن‌باز (Open-source)  می باشد و به همین خاطر کنترل کامل دارایی‌ها در آن به خود کاربر یا مالک آدرس داده می‌شود.

4 - امکانات کاربردی متنوع

کاربران تون کیپر می‌توانند مستقیماً در این کیف پول ارزهای دیجیتال خود را تبدیل نمایند. امکان استیکینگ تون کوین نیز در تون کیپر فراهم شده است. ضمناً بخشی به نام Browser در کیف پول وجود دارد که دسترسی سریع به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین تون را برای کاربران ممکن می‌ نماید.

5 - به‌روزرسانی مداوم

تیم توسعه تون کیپر مرتب در حال اضافه‌کردن قابلیت‌های جدید و به‌روزرسانی این کیف پول می باشد. به همین خاطر در پاسخ‌گویی به نیاز کاربران خود موفق عمل کرده است.

جمع‌بندی

تون کیپر محبوب‌ترین کیف پول در اکوسیستم در حال رشد تون کوین محسوب می‌شود و به دلیل توسعه و به‌روزرسانی مرتب، در جلب رضایت کاربران خود موفق ظاهر شده است. این کیف پول قابلیت‌های متنوعی را در اختیار کاربران بلاکچین TON قرار می‌دهد و در عین حال رابط کاربری ساده و کاربرپسندی دارد.

تون کیپر یک کیف پول غیرامانی می باشد و به همین خاطر برای کاربران داخل ایران که امکان استفاده از کیف پول‌های امانی مثل ربات wallet@ تلگرام را ندارند و با محدودیت‌های مثل مسدود‌شدن تراکنش‌های خود در این کیف پول مواجه شده‌اند، گزینه‌ای مناسب و امن محسوب می‌شود.

سوالات متداول

کیف پول تون کیپر برای ایرانی‌ها مناسب است؟

تون کیپر یک کیف پول غیرامانی می باشد و کنترل کامل دارایی‌ها را به خود کاربر می‌دهد. بنابراین گزینه‌ای مناسب برای کاربران ایرانی محسوب می‌شود.

آیا کیف پول تون کیپر امن است؟

تون کیپر یک کیف پول متن‌باز و غیرحضانتی است و گزینه‌ای امن برای کاربران شبکه تون کوین محسوب می‌شود.

می‌توان در کیف پول تون کیپر خرید و فروش کرد؟

امکان تبدیل ارزهای دیجیتال شبکه تون کوین در کیف پول تون کیپر از بخش Swap وجود دارد.

 

محصولات مرتبط



دیدگاه های شما

افزودن یک دیدگاه