نائب رئیس انجمن بلاکچین ایران: استقبال کسب و کارهای تبادل رمزارز در کشور از فرایند خودتنظیمگری و مشارکت بالا در قانونمندی سامانه های تبادل؛ چالش اینماد کماکان پابرجاست!

سیده مهکامه شریف زاد نائب رئیس انجمن بلاکچین ایران و رئیس کمیته خودتنظیمگری این انجمن در مصاحبه ای با خبرنگاران، گزارشی از وضعیت خودتنظیمگری در انجمن بلاکچین و فرایند رسیدگی و استقبال را میان کسب و کارهای تبادل شرح دادند. در این مصاحبه به سوالات زیر پاسخ داده شد:

1- وضعیت خودتنظیمگری در انجمن بلاکچین ایران به چه صورت است؟

با عنایت به ابلاغیه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی شماره: ۲۴۰۳۴۴ تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۴، بازگشت به نامه شماره ۱۷۴۴/۱۴۰۱/۰۱/57/۷۹۷۵۵ مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۱۳ منضم به نامه شعبه ۲ دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۱ تهران درباره "سازوکار اینماد کسب و کارهای رمزارز که بر اساس آن کسب و کارها ملزم به رعایت تمامی قوانین مقررات و ضوابط مصوب هستند که بدین منظور وظیفه نظارت بر کسب و کارهای معرفی شده توسط هر تشکل بر عهده آن تشکل به عنوان نهاد خود تنظیم گر (SRO) خواهد بود."

با توجه به اهمیت موضوع و استقبال همه کسب و کارهای قانونمند از این ابلاغیه، کمیته ای تحت عنوان کمیته خودتنظیمگری در انجمن بلاکچین ایران بعنوان یکی از 3 تشکل خودتنظیمگر شکل گرفت تا شیوه رسیدگی به درخواست ها در همان روزهای اولیه ساز و کار مشخصی یابد.

✅2- استقبال کسب و کارها از این موضوع و بحث خودتنظیمگری به چه صورتی بود؟

مهندس مهکامه شریف‌زاد، رئیس کمیته خودتنظیم‌گری انجمن بلاک‌چین و مدیر عامل پارس بیت در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کردند که در همان روزهای ابتدایی این موضوع، اطلاع رسانی از سمت انجمن به کسب و کارها صورت پذیرفت و کماکان نیز ادامه دارد و در فراخوان های مختلف این موضوع را به کسب و کارها اطلاع رسانی میکنیم.

تا کنون بیش از 80 کسب و کار فعال در زمینه تبادل رمزارزها آمادگی خود را برای خودتنظیمگری اعلام نموده اند و تا کنون از انجمن بلاکچین معرفی نامه اخذ شده است. همچنین گزارشی از عملکرد این کمیته محیا شده است که در اختیار نهادهای حاکمیتی قرار گیرد و شفافیت عملکرد و تعامل را میان تشکل ها و نهادهای ذیصلاح رقم زند.

✅3- ارتباط موضوع خودتنظیمگری با معرفی نامه هایی که از تشکل ها برای بارگزاری در اینماد ارسال میشود چیست؟

مطابق نامه ای که به آن استناد و اشاره گردید، مقرر شد کسب و کارها پس از درخواست خودتنظیمگری به تشکل ها، برای کسب و کارهایی که مورد تایید قرار میگیرند، معرفینامه هایی جهت بارگزاری در سامانه اینماد تعلق گیرد. متاسفانه این روال مدتی است که در تشکل ها پیگیری و اطلاع رسانی میشود اما در اینماد به بن بست خورده است و روال بارگزاری ها و نیز رسیدگی در سامانه اینماد در مرحله قانونمندی کسب و کار متوقف میشود.

این در حالی است که کسب و کارها در این زمان گمراه شده و ادامه مسیر از عهده تشکل خارج است و پیشرفتی هم سمت حاکمیت نداشته است.

✅4- به تعویق افتادن رسیدگی به صدور اینمادها و معرفی نامه های کسب و کارها چه چالش هایی را به وجود آورده است؟

رئیس کمیته خودتنظیمگری اظهار داشت که در حال حاضر انجمن بلاکچین در حال رسیدگی و پاسخ گویی به کسب و کارها در این مورد یباشد ولی طولانی شدن این موضوع در عین ابلاغ و عدم پیگیری به موقع، موجب نا امیدی کسب و کارها و در عین حال ایجاد هرج و مرج در فرایند نظارت و برنامه اقدام میباشد.

لذا طی این مدت برخوردهای سلیقه ای ناشی از عدم شفافیت صحیح در قانونگذاری و اختلاف نظرهای متعدد در فرایند اجرایی صحیح، موجب بر هم زدن نظم و اقدامات پیش اجرایی شده است.

در ادامه پاسخ این سوال مهندس مطرح کردند که در این زمان وضعیت کسب و کارهای جدید الورود به این حوزه معلوم نیست و درگاهی به ایشان تخصیص داده نمیشود و از طرفی درگاه برخی فعالان نیز مسدود شده است.

از بزرگ ترین چالش هایی که در گفت و گو در حال حاضر این است که اقدام اجرایی از پیش تعیین نشده ای بدون هماهنگی با تشکل ها صورت میپذیرد و راه پیگیری و پاسخ گویی برای آن مشخص نمیشود.

شیوه به گونه ای شده است که اول مشکل به وجود می آید، سپس باید بررسی کنیم ببینیم مشکل از سمت کدام نهاد بوجود آمده است، سپس وارد مذاکره و پیگیری شویم، اکثرا پاسخ ها ناشی از عدم هماهنگی دستگاه ها و نهادهای ناظر نشات میگیرد و در پایان نامه نگاری ها و پیگیری ها با سربار اضافی بالایی به شکایات کسب و کارها و ضرر سنگین آنها منجر میشود.

✅5- وضعیت خودتنظیمگری را به چه صورتی ارزیابی میکنید؟

به گفته ایشان اینکه وارد بحث خودتنظیمگری شده ایم به نوبه خود دستاورد بزرگ و اقدام بسیار شایسته ای است که نظرها به سمت آن جلب شده است و انشالاه برکات اجرایی خودتنظیمگری در سایر حوزه ها نیز بروز کرده و قطعا اثرگذاری بالایی در رفع چالش ها بهبود عملکردها خواهد داشت. اما اینکه خودتنظیمگری به چه صورتی اجرایی شود از همه چیز مهمتر است. خدتنظیمگری انحصاری و غیرسالم نتیجه معکوس خواهد داشت در حالی که خودتنظیمگری سالم موجب بروز فرایند غیر خطی عملکردی در سازمان ها و از بین رفتن تمرکز در تصمیم گیری های انحصاری است.

در حال حاضر تعامل بالایی میان نهادهای حاکمیتی و تشکل های مرتبط با رمزارز شکل گرفته است که همکاری موثر و مفیدی را رقم زده است و بسیاری از چالش های 2 طرف در این تعامل پیگیری و حل و فصل شده است. امیدوارم هر چه سریعتر روال اجرایی خودتنظیمگری نهایی شود و قابلیت های سازمان ها در اجرای صحیح و سالم آن بالاتر رود تا حجم بالای مشکلات سربار ناشی از این کندی عملکرد در نهادهای حاکمیتی که الان بر دوش کسب و کارها افتاده است و آنها را متضرر نموده نیز حل شود.

✅6- روال رسیدگی به خودتنظیمگری در انجمن بلاکچین به چه صورتی است؟

مهندس شریف‌زاد در پایان گفت و گو در مورد روال خودتنظیم‌گری عنوان کردند :

کمیته ای تخصصی در این زمینه در انجمن بلاکچین شکل گرفته است که مسئول تنظیم ساختار / پیگیری درخواست ها / صدور معرفی نامه / پایش و مایتورینگ کسب و کارها و همچنین برگزاری جلسات در راستای حل و فصل مشکلات خودتنظیمگری میباشد. در این راستا نشست هایی تخصصی با حضور فعالین تبادل کشور جهت همفکری و تجمیع نظرات و رسیدگی دقیق تر به مشکلات فعالان نیز برگزار مینماییم که تا کنون 2 نشست برگزار شده است و نشست بعدی هم به زودی برگزار میگردد.

همچنین به زودی لیستی از کسب و کارهای تبادل که در چارچوب خودتنظیمگری از انجمن بلاکچین ایران معرفی نامه دریافت نموده اند در اختیار اعضای انجمن و سایر کاربران قرار خواهد گرفت تا با کسب و کارهای قانونمند و معتبر این حوزه آشنا شوند و از وبسایت های تبادل که چارچوب صحیح اجرایی ندارند و میتوانند کاربران را دچار مخاطراتی نمایند،دور شوند.

محصولات مرتبط

منبع: https://peivast.com/p/190608


دیدگاه های شما

افزودن یک دیدگاه