آتش زدن جنگل برای کنترل آفت، بررسی الزام تسویه 72 ساعت در سامانه های تبادلی، موضوع مصاحبه مهندس شریف زاد مدیرعامل پارس بیت با ماهنامه پیوست

۳۰ مرداد ۱۴۰۲ زمان مطالعه : ۱۱ دقیقه 

باتوجه به نامه منتشر شده به تاریخ 1401/09/24 و خطاب قرار گرفتن انجمن بلاک‌چین ایران، سرکار خانم سیده مهکامه شریف‌زاد، رئیس کارگروه تبادل انجمن بلاک‌چین در طی مصاحبه ای که با خبرنگار پیوست داشته اند به سوالات زیر پاسخ داده اند :
1- نظر انجمن در مورد الزام عدم تسویه به مدت ۷۲ ساعت برای صرافی‌ها چیست؟
✔️این موضوع از ابتدای فرایند شکل گیری در کارگروه تبادل انجمن و فعالان تبادل انجمن بررسی شد و بشدت مورد مخالفت قرار گرفت. ماهیت وجود چنین الزامی از نظر اجرایی و عملیاتی بسیار اشتباه است و محدودیت های فتا موجب خلق چنین الزاماتی شده است. اگر به هر دلیل نقصی در رسیدگی به پرونده های حوزه تبادل در فتا وجود دارد، نباید این نقصان را به ایجاد محدودیت برای کسب و کارهای تبادلی تبدیل کرد و ارائه خدمات در این حوزه را با مشکل مواجه نمود. برای حل این موارد در حال برگزاری جلسات مشترکی در فتا هستیم تا مسیر صحیح رسیدگی و نظارت ایجاد گردد و چالش های فتا نیز برطرف گردد.

2- این اقدام تا چه حد می‌تواند مشکلات مرتبط با پولشویی و کلاهبرداری را برطرف کند؟
✔️تاکید میکنم که قالب چالش های امنیتی و نظارتی با فضای اجرایی و عملیاتی بسیار متفاوت هست. بیایید از این زاویه به موضوع نگاه کنیم که چرا زمان 24 ساعت در نظر گرفته نشود؟! چرا 72 ساعت؟ مثلا 48 چرا نباشد؟! یا اصلا چرا 5 ساعت نباشد؟! و موضوع خیلی مهمتر، آیا بعد از تسویه 72 ساعت از بروز خلاف یا کلاهبرداری جلوگیری شده است؟!! بررسی کارشناسی این موضوع با طرح چنین سوالاتی زیر سوال میرود و عملا اجرای چنین الزامی را با ابهام مواجه میکند. پس با در نظر گرفتن این سوالات، شاید بتوان گفت چنین راهکاری نهایتا 10 درصد از دغدغه پولشویی یا کلاهبرداری را حل نماید. اما اگر واقعا دیدگاه ما جلوگیری باشد، پس باید کل ساختارهای مرتبط با این چالش فکری، اعم از بانک ها، پرداخت یارها، خود پلیس فتا و سایر دست اندرکاران در این گردش مالی رو هم با محدودیت رو به رو کنیم که عملا غیر منطقی هست. از پایه این موضوع 72 ساعت مشکل دارد.

3- دلیل افزایش فشار روی صرافی‌ها در روزهای اخیر در صورتی که این الزام مربوط به ماه‌های گذشته است چیست؟
✔️کلیه فعالان تبادل هم به دنبال پیدا کردن سوالاتی از این قبیل و مشابه آن هستند. دلیل چنین فشاری مشخص نیست. اما موضوعی که باید از زاویه دیگر به آن در این خصوص توجه کرد، این است که ایجاد این فشار به کسب و کارهای تبادل، کم کاری و کاهش شدید کیفیت خدمات به مشتریان کریپتو را در کشور افزایش میدهد و این کاهش کیفیت، به زودی مشتریان را به پلتفرمهای خارجی با زمان تسویه کوتاه سوق میدهد. اعمال این فشارها به کسب و کار و کاربر به واسطه ایجاد امنیت و چالش نظارتی، با توجه به اجرای غیرکارشناسی، امکان دست درازی های زیادی را به اموال کاربران وارد میکند که نتیجه آن نه تنها حفط مال و سرمایه مردم بلکه سوق دادن آنها به مسیرهای اشتباه تری است. البته متاسفانه اجرای همین روال هم به درستی توسط نهاد مرتبط(فتا) انجام نمیشود و بعضا در مسدود سازی حساب ها به صورت سلیقه ای رفتار میگردد.

4- در صورت رعایت نشدن این الزام چه عواقبی متوجه صرافی‌ها می‌شود؟
✔️از جایی که ابلاغ این مورد به صورت رسمی برای سامانه های تبادل کشور ارسال نشده است و صرفا در حال حاضر یک قانون شفاهی بوده است، فعلا نمیتوان عواقبی برای آن تعریف نمود مگر آنکه توسط پلیس فتا رسما ابلاغ گردد.

5- تاثیر این الزام بر رضایت و اعتماد کاربران چیست؟
✔️عملا این الزام هیچ گونه اعتمادی برای کاربران به همراه نداشته است و اتفاقا موجب بی اعتمادی و نارضایتی کاربر در سامانه های تبادل بوده است. مورد داشته ایم که ناشی از نگه داری موجودی کاربر ظرف این 72 ساعت، کاربر از سامانه به دلیل این نگه داری شکایت کرده است. عملا ایجاد چنین قوانین و الزاماتی صرفا فقط جنبه گلوگاه دارد و هم برای کاربر هم کسب و کار اخلال در عملکرد ایجاد مینماید.

6- فاصله زمانی عدم تسویه ۷۲ ساعتی که ضرری را متوجه صرافی می‌کند؟
✔️ضرر نارضایتی کاربران اولین تبعات چنین اقدامی است که عملا سوخت شدن هزینه های بسیار بالای مارکتینگ و تبلیغات کسب و کار را به همراه دارد. همچنین انباشت سرمایه های رمزارزی در فواصل 72 ساعت تبعات امنیتی نگه داری خواهد داشت که برای صرافی های otc که تسویه آنی کاربران را دارند و سرمایه ای نزد خود نگه داری نمیکنند مهمتر است.

7- باتوجه یه نوسان بالا در بازار ارزهای دیجیتال و فاصله ۳ روزه تسویه، تفاوت‌های قیمتی که بوجود می‌آید باعث ضرر کاربران می‌شود؟
✔️این موضوع بستگی به نوسان بازار دارد اما در زمان هایی که سیر بازار نزولی یا ثابت است قطعا ضرر به کاربر تعلق میگیرد و عملا استفاده را از بین میبرد.

🔗متن کامل این خبر را در سایت پیوست بخوانید:
https://pvst.ir/fq0

محصولات مرتبط



دیدگاه های شما

افزودن یک دیدگاه