امن‌ترین کیف پول‌ها و روش‌ها برای ذخیره ارزهای دیجیتال

امن ترین کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ چه فاکتورهایی در انتخاب یک کیف پول امن موثر است؟ امن ترین کیف پول ارز دیجیتال در 2023 چه کیف پولی است؟ این نوع پرسش ها از دغدغه های اصلی و مهم کاربران می باشد. اکثر افرادی که در این نوع بازار فعال می باشند به دنبال فضایی امن و قابل اعتماد برای نگه داری ارزهای دیجیتال خود می گردند. انتخاب یک کیف پول ارز دیجیتال امن و کارآمد به موارد مختلفی بستگی دارد. برای مثال استراتژی فعالیت شما در بازار، بودجه، هدف و موقعیت جغرافیایی تا حد زیادی روی انتخاب کیف پول تاثیرگذار خواهد بود. در پاسخ به تمام این سؤالات باید بگوییم که ادامه این مقاله را از دست ندهید ما در این مقاله به تمامی سؤالات فوق و همچنین دیگر سؤالاتی مثل امن ترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟ پاسخ خواهیم داد.

همراه ما باشید

به طور کلی دو روش برای ذخیره سازی ارزهای دیجیتال وجود دارد:

  • ذخیره‌سازی سرد
  • ذخیره‌سازی داغ (گرم)

ذخیره‌سازی سرد چیست؟

ذخیره‌سازی سرد به معنای ذخیره ارزهای دیجیتال (کلیدهای خصوصی) به‌صورت آفلاین می باشد. هنگامی که حجم زیادی از ارزهای دیجیتال در اختیار دارید، بهترین گزینه برای شما ذخیره‌سازی‌ سرد می باشد.

فضای‌های ذخیره‌سازی سرد یا همان کیف پول‌های سرد (Cold Wallets) که از آن ها با عنوان کیف پول‌های سخت افزاری و یا کاغذی نیز یاد می‌شود، بهترین مکان برای نگهداری امن سرمایه‌های شما هستند. این امنیت به این جهت بسیار مهم می باشد که دارایی‌های شما به ‌صورت آفلاین ذخیره می‌شوند و فضای قرارگیری کلید خصوصی به‌صورت فیزیکی در اختیار کاربر قرار دارند. فضای‌های ذخیره‌سازی سرد به ‌نوعی در مقابل هک شدن، حملات فیشینگ و دیگر انواع آسیب مقاومند و در خصوص سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت، بهترین گزینه به حساب می‌آیند.

کیف پول های داغ چیست ؟

در مقابل فضاهای ذخیره‌سازی سرد، کیف پول های داغ هم وجود دارد. از این فضاها با عنوان کیف پول‌های داغ نیز یاد می‌شود. علت این نام‌گذاری لزوم وجود اتصال به اینترنت برای دسترسی به آنها می باشد.

کیف پول‌های موبایل، تحت وب و دسکتاپ از نوع کیف پول داغ هستند. داغ بودن کیف پول لزوما به این معنی نیست که کلیدهای خصوصی روی فضای اینترنت نگهداری می‌شوند، بلکه به معنی امکان ارتباط کلیدهای خصوصی با فضای آنلاین به شما رمی آیند. کیف پول‌های موبایل و دسکتاپ زیادی وجود دارند که دارایی‌ها را روی خود دستگاه نگهداری می‌ نمایند اما از نوع داغ محسوب می‌شوند. کیف پول‌های موبایل و دسکتاپ هم می‌توانند سرد باشند به شرطی که هیچ اتصالی به اینترنت نداشته باشند. کیف پول‌های داغ معمولا در دسترس‌‌تر هستند و ارزهای دیجیتال بیشتری را پشتیبانی می‌ نمایند. این در حالی می باشد که خطراتی نظیر هک‌ شدن، قانون‌گذاری و دیگر اشکلات فنی آنها را تهدید می‌ نمیاد. با وجود اینکه فضاهای ذخیره سرد از امنیت بیشتری برخوردارند، اما نمونه‌های داغ آنها ارزهای بیشتری را پشتیبانی می‌کنند.

زیردسته این دو دسته بزرگ، شامل موارد زیر است :

کیف پول‌های گرم:

  • کیف پول‌های دسکتاپ مانند Electrum و Atomic wallet
  • کیف پول‌های موبایلی مانند Edge و Trust wallet و Coinomi
  • کیف پول‌های تحت‌وب مانند Freewallet
  • کیف پول‌های ترکیبی مانند BTCpay و Blockchain.com

کیف پول‌های سرد:

  • کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند لجر، Trezor و Coolwallet
  • کیف پول‌های کاغذی

امن‌ترین روش‌های نگهداری ارزهای دیجیتال

سه روش معمول برای ذخیره ارزهای دیجیتال به صورت سرد وجود دارد که عبارتند از:

  • کیف پول‌های کاغذی
  • فلش مموری (USB) یا هر گونه درایور ذخیره‌سازی که در محل امنی نگه‌داری می‌شود
  • کیف پول سخت‌افزاری

تعریف کوتاه از کیف پول‌های کاغذی

کیف پول کاغذی یک ارز دیجیتال همان کلید خصوصی است که روی کاغذ چاپ شده است. دارنده‌ی این کاغذ هم به کلید خصوصی ارز دیجیتال و هم به آدرس آن دسترسی خواهد داشت. این کیف پول‌ها معمولا توسط نرم‌افزارهای تولید کیف پول یا به صورت دستی توسط فرد ساخته می‌شوند. توجه داشته باشید که برای ساختن کیف پول کاغذی نیاز به اتصال به اینترنت نیست، بنابراین اگر از وب‌سایت‌های تولیدکننده کیف پول کاغذی استفاده می‌کنید، حتما بعد از لود شدن صفحه، اتصال خود به اینترنت را قطع کنید تا از ذخیره نشدن کلید خصوصی توسط افراد دیگر مطمئن شوید.

حافظه‌ها و فضاهای ذخیره‌سازی (فلش مموری، هارد و …)

یک روش معمول دیگر برای ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال به صورت سرد، ذخیره کردن کلید خصوصی بر روی حافظه‌های داخلی یا جانبی رایانه است. این کار در مقایسه با دو روش دیگر یعنی کیف پول کاغذی و کیف پول سخت افزاری، ریسک‌های بیشتری به همراه دارد و می‌توانیم بگوییم که روش خیلی جالبی برای اشخاص عادی نمی باشد.

امکان خرابی یا سرقت حافظه‌ها وجود دارد و بازیابی اطلاعات گاهی هرگز ممکن نخواهد بود. از طرفی میدان‌های مغناطیسی ممکن می باشد باعث خرابی هارد دیسک‌های قدیمی، حتی به‌صورت خرابی‌های فیزیکی، شوند.

کیف پول‌های سخت افزاری

بدون شک امن‌ترین روش برای ذخیره ارزهای دیجیتال کیف پول‌های سخت افزاری هستند. این کیف پول‌ها از بهترین متدهای رمزنگاری و امنیتی در ساختار خود استفاده می‌ نمایند و چند سالی است که امتحان خود را پس داده‌اند.

بر خلاف شکل عجیب و غریب، کار کردن با کیف پول‌های سخت افزاری بسیار ساده می باشد. همچنین این کیف پول‌ها معمولا از تمام ارزهای دیجیتال معتبر پشتیبانی می‌ نمایند و معمولا نیاز نیست برای ذخیره یک ارز دیجیتال خاص کیف پول دیگری تهیه نمایید. تامین امنیت در کیف پول‌های سخت افزاری با استفاده از چندین فیلتر امنیتی مهم برقرار می‌شود. برای سرمایه‌گذاری‌های سنگین، بهترین گزینه کیف پول‌های سخت افزاری هستند.

امن‌ترین کیف پول‌های حال حاضر

در اینجا چهار مورد از امن‌ترین کیف پول‌هایی که تاکنون ساخته شده‌اند را معرفی می‌ نماییم

  1. لجر نانو اس (Ledger Nano S)

لجر نانو اس، یک کیف پول سخت‌افزاری در ابعاد یک فلش می باشد که برای حفاظت بیشتر در یک قاب فلزی قرار داده شده. طراحی این محصول بسیار ساده و جمع و جور است. رابط کاربری این کیف پول نیز بسیار ساده و قابل اتکاست. کاربر می‌تواند به راحتی و به‌وسیله نرم‌افزار Ledger Live با این کیف پول کار نماید.

بیشتر در این مورد بخوانید: مقاله کیف پول لجر در سامانه تبادلات پارس بیت 

ثبت سفارش خرید کیف پول لجر : کارشناس تبادل (پاسخ گویی 24 ساعته): @parsbit_sales

  1. ترزور مدل تی (Trezor Model T)

این مدل نسل دوم کیف پول‌های سخت‌افزاری ارزهای دیجیتال می باشد. ترزور وان (Trezor One)، مدل پیشین این محصول، با دو دکمه و یک صحفه نمایش عرضه شد. مدل تی که نمونه‌ای بهبود یافته از ترزور وان است؛ دکمه‌ها را حذف کرده و یک صحفه نمایش رنگی را جایگزین نمونه غیر رنگی نموده است. امنیت ترزور مدل تی به‌وسیله یک پین کد، عبارت امنیتی و انجام روند بازیابی رمز از روی خود دستگاه، تامین می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، عملیات بازیابی از طریق رایانه یا تلفن‌همراه امکان پذیر نیست.

بیشتر در این مورد بخوانید: مقاله کف پول ترزور در سامانه تبادلات پارس بیت 

ثبت سفارش خرید کیف پول ترزور : کارشناس تبادل (پاسخ گویی 24 ساعته): @parsbit_sales

  1. کیپ کی (Keepkey)

کیپ کی نسبت به ترزور و لجر نانو اس از ابعاد بزرگتری برخوردار می باشد. به‌وسیله چنین قابلیتی، کیپ کی توانایی ایجاد و ذخیره بی‌نهایت کلید را دارد. کیپ کی دارای یک صفحه نمایش بزرگ است و کارکردن با آن نیز نیازمند دانش زیادی در این حوزه نیست.

در حال حاضر کیپ کی از حدود ۵۴ ارز نظر اتریوم، بیت کوین، دش، لایت کوین، دوج کوین، بیت کوین گلد و تعدادی از توکن‌های ERC20 پشتیبانی می‌کند. نحوه دسترسی به کیف پول نیز از طریق نرم افزار ویندوزی آن صورت می‌گیرد.

  1. کلدکارد (Coldcard)

کلدکارد نوعی کیف پول بیت کوین می باشد که توانایی عملکرد آفلاین و امضای تراکنش‌ها را دارد. امکان اجرای آفلاین، وجود کارت حافظه از نوع MicroSD برای تهیه نسخه پشتیبان از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد کلدکارد به شمار می آید. از آنجایی که کلدکارد نوعی کیف پول متن‌باز می باشد، در صورتی که اطلاعاتی در خصوص برنامه‌نویسی بلاک چین داشته باشید، می‌توانید نسبت به نیاز و سلیقه خود، آن را دستکاری نمایید

  1. کیف پول سیف پل Safepal Wallet

کیف پول سیف پلیکی از محبوب‌ترین و در عین حال کاربردی‌ترین کیف پول‌ها در حوزه ارزهای دیجیتال می باشد. این کیف پول چند ارزی که فعالیت خود را به‌طور رسمی از سال 2019 آغاز نموده، به دو صورت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری وجود دارد. در ابتدا نسخه سخت‌افزاری آن با عنوان SafePal S1 به بازار عرضه و سپس یک سال بعد در سال 2020، نسخه موبایلی آن برای دو سیستم‌عامل اندروید و آی او اس (ios) ارائه شد.

جالب است بدانید بایننس یکی از حامیان اصلی این کیف پول می باشد و از همان ابتدا بر روی این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است. در حال حاضر، سیف پل ولت به‌عنوان یک کیف پول مستقل با همه امکانات در دسترس کاربران است. بسیاری از افراد از این کیف پول به‌عنوان یکی از کیف پول‌های قدرتمند در آینده‌ای نه‌چندان‌دور یاد می‌ نمایند.

بیشتر در این مورد بخوانید: مقاله کیف پول سیف پول  در سامانه تبادلات پارس بیت 

ثبت سفارش خرید کیف پول سیف پل : کارشناس تبادل (پاسخ گویی 24 ساعته): @parsbit_sales

چگونه کیف پول خود را ایمن نماییم؟

o استفاده از کیف‌پول سرد:

کارایی این کیف پول سرد کمی دشوارتر از سایر کیف‌پول‌ها می‌باشد و خیلی به تازه‌کاران پیشنهاد نمی‌شود. اما آنچه حائظ اهمیت است، بیشترین امنیت در این حوزه است که آنها ارائه می‌دهند.

o اطمینان از امنیت اینترنت:

ترید کردن با اینترنت امن را همیشه جزء الویت‌ها قرار دهید. تا حد امکان نیز از شبکه عمومی WiFi دوری نمایید.

o نگهداری امن از دستگاه:

حتماً توجه داشته باشید که بروز بودن دستگاه‌های مورد استفاده (موبایل، کامپیوتر و یا لپ‌تاپ) بسیار مهم می‌باشد. به علاوه، برنامه ضد ویروس را هم فراموش نکنید.

o مراقبت از حمله فیشینگ:

از وارد شدن و انتخاب هرگونه لینک ناشناس و مشکوک خودداری نمایید تا از حملات احتمالی جلوگیری کرده باشید.

کلام آخر

پارس بیتی ارجمند مقایسه و بررسی امنیت کیف پول‌های سخت افزاری و نرم افزاری را در این مطلب مطالعه نمودید. شما هم اگر تجربه استفاده از هر کدام کیف پول‌ها و یا ولت‌های دیگری را دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

  1. امن ترین کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

امن ترین کیف پول ارز دیجیتال کیف پولی می باشد که دو فاکتور ذخیره سازی سرد و اپن سورس بودن را داشته باشد.

  1. ذخیره سازی سرد چیست؟

کاربر ارجمند اگر دارایی را که بر بستر بلاکچین می باشد (اعم از ارز یا غیره) به صورت آفلاین و بدون اتصال به اینترنت ذخیره نمایید، شما از یک ذخیره سازی سرد بهره برده‌اید. ذخیره سازی سرد ارزهای دیجیتال بر روی کیف پولی که به اینترنت متصل نیست، تمامی راه‌های دسترسی‌ هکرها را می‌بندد.

  1. آیا کیف پول صرافی امن می باشد ؟

اگر یک هکر بتواند به سیستم صرافی دسترسی پیدا نماید، دارایی شما در خطر می باشد. قبل از ذخیره‌ی دارایی خود در صرافی، از اعتبار مجموعه مطمئن شوید.در صرافی‌هایی دارایی خود را ذخیره نمایید که از سیستم ذخیره‌سازی سرد برای ذخیره‌سازی دارایی استفاده می نمایند.

  1. آیا استفاده از کیف پول های سخت افزار دست دوم امنیت دارند ؟

 کاربر گرامی ممکن است دارای مشکلات فنی یا امنیتی باشد. اگر قصد داشتید از این نوع والت‌ها به‌‌عنوان نفر دوم استفاده نمایید؛ ابتدا حتماً آن را ریست و به‌روز‌رسانی و سپس از لحاظ سخت‌افزاری به‌طور دقیق آن را چک نمایید.

 

محصولات مرتبط



دیدگاه های شما

افزودن یک دیدگاه