صرافی dydx چیست؟

صرافی دی وای دی ایکس dYdX چیست؟

صرافی‌ ارزهای دیجیتال زیادی مانند کوین بیس، بایننس، هوبی و غیره همگی شبیه به هم بوده و به‌عنوان صرافی ارز دیجیتال متمرکز یا  CEX  برای اسپات تریدینگ (Spot Trading) شناخته می‌شوند.

اسپات تریدینگ به این معنا می باشد که شما پارس بیتی ارجمند مستقیما دارایی های دیجیتال خود را خرید و فروش نمایید؛ اما این سوال مهمی پیش می اید که اگر نخواهیم در یک صرافی متمرکز معامله نماییم، چه کار باید انجام بدهیم؟

اینجاست که صرافی dYdX به میان می‌آیدdYdX که به‌عنوان یک پروتکل معاملاتی حرفه‌ای و غیرمتمرکز (DEX) طراحی شده است، گزینه‌هایی را برای معامله‌گرانی که می‌خواهند کنترل دارایی‌های خود را در دست داشته و در عین حال از تجربه تریدینگ مشابه با صرافی‌های متمرکز لذت ببرند، ارائه می‌ نمایند. برای ایجاد این امکان، dYdX از راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه 2 اتریوم که توسط StarkWare  توسعه یافته شده، استفاده می‌ نماید.

حال به بیان ساده تر dydx یک پروتکل غیر متمرکز بر بستر بلاکچین اتریوم می باشد که قابلیت های وامگیری و وام دهی و معاملات دائمی را فراهم مینماید؛ در واقع یک صرافی غیرمتمرکز یا دکس (DEX) بر بستر اتریوم است که مدیریت، ترید و ذخیره‌سازی دارایی‌ها را به‌وسیله قراردادهای هوشمند امکان‌پذیر می‌ نماید.  این پلتفرم معاملاتییک پروتکل متن‌باز، شفاف و رایگان است و زیرساخت‌هایی را برای معامله رمزارزهای ERC-20 به‌صورت همتابه‌همتا ارائه می‌دهد.

کاربران برای استفاده از دکس dYdX نیازی به ثبت‌نام، تکمیل فرآیند احراز هویت  (KYC) یا واگذاری اختیار رمزارزهای خود به یک متصدی ندارند.

 

بنیان‌گذار صرافی غیرمتمرکز dydx کیست؟

آنتونیو جولیانو در سال 2017 داستان dydx آغاز نمود. جولیانو در رشته علوم کامپبوتر به تحصیل پرداخته اما به خاطر تمایل داشتن به کار روی کارافرینی در حوزه فناوری و it ، ترک تحصیل کرد. ایده طراحی این صرافی از زمانی آغاز شد براش که در کوین بیس با اتریوم آشنا شدو تصمیم گرفت یک صرافی غیرمتمرکز برای تجارت دارایی‌های دیجیتالی ایجاد نماید.

تیم بنیان‌گذاران این صرافی عبارتند از:

آنتونیو جولیانو (بنیان‌گذار اصلی)

  • دیوید گوگل (David Gogel)
  • پل ارلانگر(Paul Erlanger)
  • لوکاس دابلیو (Lucas W)
  • کوری میلر (Corey Miller)
  • مارک بویران (Marc Boiron)

اولین محصول dYdX با نام Expo در اکتبر ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد که از پوزیشن‌های لانگ و شورت لوریج دار اتریوم پشتیبانی می‌نماید. سپس این پلتفرم پس از نه ماه با Solo، محصولی اصلاح‌شده که قابلیت‌های جدید و بهبودهایی در رابط کاربری داشت، جایگزین شد.

 

رمزارز صرافی dYdX چیست؟

رمزارز صرافی dYdX با همان نام dYdX شناخته می‌شود. این رمزارز بر روی بلاک چین اتریوم به عنوان توکن ERC-20 ساخته شده و حداکثر ۱ میلیارد از آن وجود دارد که این صرافی قرار است آن‌ها را در یک دوره پنج‌ساله منتشر نماید.

رمزارز dYdX برای تشویق کاربران به منظور مشارکت در توسعه صرافی و تبدیل به صدای کاربران در مدیریت آن طراحی شده است. رمزارز dydx را قادر می‌سازد تا عملیات و توسعه خود را از لحاظ مالی تأمین نماید. همچنین، به کاربران اجازه می‌دهد تا در فرایند تصمیم‌گیری پرتکل شرکت کنند.

پارس بیت ارجمند رمزارزهای حاکمیتی به این معنا می باشد که به دارندگان آنها کمک نماید تا آینده یک پروتکل را شکل دهند. دارندگان توکن حاکمیتی می‌توانند بر تصمیمات مربوط به پروژه مانند پیشنهاد یا تصمیم‌گیری درباره ویژگی‌های جدید و حتی تغییر سیستم حاکمیت آن تأثیر بگذارند. پس طبق گفته های بالا این رمزارز یک رمزارز حاکمیتی می باشد.

این توکن در سه جا مورداستفاده قرار می‌گیرد:

حکومت:

این رمزارز به آن ها اجازه می دهد تا بر روی مسیر آینده پروتکل تاثیر بگذارند.

تخفیف‌های تریدینگ:

کاربران می‌توانند با استفاده از این رمزارز‌ها، تخفیف‌هایی را برای کارمزد معاملات دریافت نمایند.

استیکینگ:

رمرارز dydx میتوانند برای استیکینگ و کسب پاداش استفاده شود.

رمزارز DYDX را از کدام صرافی‌ها تهیه نماییم؟

پارس بیتی ارجمند شما میتوانید این رمزارز را از صرافی های متمرکز مانند بایننس، هوبی گوبال، گیت و صرافی های غیر متمرکزی مانند یونی سواپ، سوشی سواپ و وان اینچ خریداری نمایید.

رمزارز dYdX را در کدام کیف پول نگهداری کنیم؟

یکی از مهم ترین بخش های بعد از خرید رمزارز dydx این می باشد که از کدام کیف پول های دیجیتالی برای نگهداری رمزارز گفته شده مناسب است؟ سایت رسمی پروژه dydx کیف پول های نرم افزاری متامسک، کوین بیس و کیف پول های سخت افزاری لجر و ترزور را برای ذخیره سازی این رمزارز پیشنهاد کرده است.

هدف پلتفرم dYdX چیست؟

هدف اصلی این صرافی غیرمتمرکز این می باشد که ابزارهای بازارهای معاملاتی سنتی مانند فارکس و سهام را با دنیای بلاکچین آشنا نماید. این ابزارهای معاملاتی اغلب منحصر به پلتفرم‌های معاملاتی متمرکزی همچون کراکن (Kraken) و بایننس هستند. dYdX تلاش می‌کند تا با ارائه معاملات مارجین، اسپات و قراردادهای دائمی در بستری غیرمتمرکز، باعث توسعه و ارتقای محصولات امور مالی غیرمتمرکز شود.

معرفی 2 خدمات مهم پلتفرم dYdX ؟

  • وام‌دهی در پلتفرم dydx

نقدینگی صرافی توسط کاربرانی که دارایی‌های خود را در حساب مارجین یا اسپات واریزمی‌ نمایند، تامین می‌شود. بهره این افراد که به آن‌ها وام‌دهنده (Lender) هم گفته می‌شود، به‌صورت خودکار پس از واریز محاسبه و به حساب این کاربران واریز می‌شود. dydx دارایی‌های شما را قفل نمی‌کند، بنابراین هر زمانی که بخواهید می‌توانید مبلغ واریزی خود را برداشت کنید.

  • وام‌‌گیری در پلتفرم dydx

برای وام‌گیری (Borrowing) در dYdX باید وثیقه را بیش از میزان وام در نظر بگیرید. این مبلغ کمی بیش از ۱۰۰ درصد میزان وام می باشد. اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر بگوییم، در dYdX شما باید ۱۲۵٪ از مبلغ وام را به عنوان وثیقه قبل از وام‌گیری واریز نمایید. این درصد کمتر از سایر DEX‌ها است زیرا بیشتر آنها به ۱۵۰٪ وثیقه نیاز دارند. باید بدانید که اگر نسبت وثیقه به کمتر از ۱۱۵٪ برسد، دارایی شما لیکویید می‌شود. درصد نسبت وام و وثیقه به‌منظور محافظت از سرمایه وام‌دهندگان محاسبه می‌شود.

 

پشتیبانی از رمزارزها در صرافی dydx

صرافی dydx از  بیش از ۳۰ ارز دیجیتال مختلف در سه حالت معاملاتی پشتیبانی می‌کند. برخی از این رمزارزها عبارتند از:

  • اتریوم (ETH)
  • استیبل کوین دای (DAI) 
  • استیبل کوین USDC
  • بیت کوین (BTC)  در معاملات اسپات و مارجین
  • چین لینک  (LINK) در معاملات دائمی
  • و …

امنیت صرافی dYdX چگونه است؟

صرافی dydx  بسیار ایمن می باشد، زیرا غیرمتمرکز بوده و دارایی کاربران به جای نگه داری در صرافی، با قراردادهای هوشمند قفل می شوند. از طرفی، این صرافی توسط بلاک چین اتریوم ایمن شده است. تنها ریسکی که با استفاده از dYdX می‌توانید با آن روبرو شوید، انجام یک معامله بد است.

آیا صرافی dydx برای ایرانیان مناسب است؟

کاربران ارجمند یکی از مشکلات اصلی ما ایرانیان در معاملات در صرافی های بین المللی متمرکز همچون بایننس نیاز به احراز هویت و محدودیت استفاد از خدمات صرافی می باشد.  از آن‌جایی که کاربران برای استفاده از dYdX نیازی به ثبت‌نام، تکمیل فرآیند احراز هویت یا واگذاری اختیار رمزارزهای خود به یک متصدی ندارند، بنابراین استفاده از دکس‌هایی همچون dydx راه حل مناسبی برای دسترسی به خدمات مالی می باشند.

آموزش کار با صرافی dydx

برای کار با صرافی dydx ابتدا باید وارد وب‌سایت رسمی dYdXشوید و روی گزینه ترید کلیک کنید. سپس به شما دو گزینه Perpertuals و Margin نمایش داده می‌شود. ما ابتدا نحوه کار با سرویس معاملات مارجین را توضیح می‌دهیم.

 

کیف پول خود را راه‌اندازی نمایید.طبق معرفی  dYdX ؛ صرافی غیرمتمرکزی می باشد که از طریق کیف پول‌های اتریوم کار می‌کند؛ بنابراین باید کیف پول سازگار با اتریوم را به این پلتفرم متصل نمایید.

سپس روی Connect Your Wallet کلیک نموده و به کیف پول خود متصل شوید. ما در ادامه از کیف پول متامسک استفاده می‌نماییم.

ابتدا باید جفت‌ارزهای معاملاتی خود را طبق تصویر زیر انتخاب کنید. سپس از بین گزینه‌های معاملات مارجین ایزولهو معاملات مارجین کراسیکی را انتخاب نمایید. در معاملات مارجین ایزوله می‌توانید فقط برای یک دارایی لوریج بگذارید. در حالی‌که در معاملات مارجین کراس امکان اهرم‌گذاری برای همه دارایی‌های موجود در حساب کاربری به‌صورت همزمان فراهم است.

بعد از آن می‌توانید میزان لوریج خود را انتخاب کرده و اندازه پوزیشن را هم تعیین نمایید. در آخر باید Long یا Short بودن پوزیشن را مشخص کنید.

 

آموزش معاملات قراردادهای دائمی dydx

برای ورود به سرویس معاملات قراردادهای دائمی می‌توانید مجددا به صفحه اصلی سایت برگردید و روی گزینه Perpetuals کلیک نمایید. دقت شود که ترید قراردادهای دائمی به صورت پیشفرض در بستر لایه ۲ شبکه انجام می‌شود. اما می‌توانید از بخش All Markets، دارایی‌هایی که در بستر لایه ۱ معامله می‌شوند را هم پیدا نمایید.

 

برای شروع معاملات قرارداد دائمی در لایه ۲ باید USDC یا هر نوع توکن ERC-20 دیگری را در حساب کاربری قرارداد دائمی خود واریز نمایید. یک باکس برای شما نمایش داده می‌شود که باید روی Generate a Stark Key کلیک نمایید. Stark Key نوعی کلید عمومی است که برای شناسایی حساب کاربری که از لایه ۲ استفاده می‌کند، به‌کار می‌رود و در مرورگر کاربر ذخیره می‌شود. سپس باید بازاری که می‌‌خواهید در آن فعالیت کنید را انتخاب نمایید.

 

 

در مرحله بعد باید پوزیشن خود را براساس نوع سفارش

 Market Order، Limit Order، Stop Limit  یا Trailing Stop انتخاب نمایید.

سپس باید نرخ لوریج مورد نظر خود را انتخاب نمایید. لازم به‌ذکر است که صرافی dydx برای قراردادهای دائمی تا لوریج ۲۵ برابر را ارائه می‌دهد. 

 

نحوه وام‌گیری در صرافی غیرمتمرکز dydx

برای وام گرفتن از dYdX، به تب “Borrow” بروید و دارایی مدنظر خود ETH ، DAI یا USDC را انتخاب نمایید. در ابتدا، شما باید وثیقه را واریز کنید.

 

راه‌های ارتباطی با صرافی dydx چیست؟

شما در هر مرحله از انجام معامله می‌توانید از طریق چت آنلاین با تیم پشتیبانی dydx در تماس باشید. برای این کار کافی است، طبق تصویر زیر روی آیکون علامت سوال کلیک کرده و گزینه Live Chat  را انتخاب نمایید.

 

از سایر راه‌های ارتباطی با dydx می‌توان به توییتر، دیسکورد، تلگرام، ایمیل و شبکه اجتماعی WeChat اشاره نمود. برای تماس از طریق وی چت می‌توانید عبارت dydx protocol را در این اپلیکیشن جستجو نمایید  

جمع بندی

صرافی غیرمتمرکز dYdX جزو صرافی‌های ویژه و محبوب میان مردم به حساب می آید. این موضوع می‌تواند به‌خاطر خدمات خاصی مثل وام‌دهی و دریافت وام یا امنیت بالای آن باشد. به‌هرحال، این صرافی مانند سایر فناوری‌های دیفای، برای استفاده در اختیار همه علاقه‌مندان می باشد. دارایی‌های کاربران در این پلتفرم به جای افراد، توسط قراردادهای هوشمند کنترل می‌شود. این مسئله نیز توانسته تا حدود زیادی توجه مخاطبان را به خود جلب نماید.



دیدگاه های شما

افزودن یک دیدگاه