توکن سوزی چیست ؟هر آنچه که درباره توکن سوزی باید بدانیم

کاربران ارجمند در حقیقت یکی از اتفاق هایی که در بلند مدت تاثیر مثبتی بر قیمت آن پروزه می گذارد، توکن سوزی است. توکن سوزی به معنای اتیش کشیدن یا به اصطلاح کبریت کشیدن دارایی نیست بلکه به فرایندی گفته می شود که در آن میزان مشخصی از یک ارز دیجیتال در مدت زمان خاص و مشخصی سوزانده میشود و از بین می رود و برای همیشه از چرخه عرضه آن خارج میشود.

این فرایند مزایای مهمی برای سرمایه گذاران دنیای ارزهای دیجیتال به همراه دارد و عرضه کنندگان این کار را برای اهداف مختلفی انجام میدهند که در ادامه به آن می پردازیم

در ادامه همراه ما باشید.

مقایسه کوین با توکن

کوین یک دارایی دیجیتالی است که با استفاده از تکنیک‌های رمزنگاری ایجاد می‌شود. کوین‌ها بلاک چین مستقل و پایدار دارند اما توکن یک دارایی دیجیتال فاقد بلاک چین و مستقل است و بر روی شبکه‌های بلاک چین دیگر ساخته می‌شود.

می‌توان گفت مهم‌ترین کاربرد توکن‌ها در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است. البته مهم‌ترین تفاوت این دو مفهوم در این است که کوین‌ها بلاک چین مستقلی ندارند و تنها شیوه‌ای از پرداخت برای هزینه خرید کالا، دریافت خدمات و غیره هستند؛ اما توکن‌ها کابردهای دیگری دارند که برای مثال می‌توانند بیانگر سهم یک شرکت به حساب بیایند.

آشنایی با توکن سوزی (Token Burn)

منظور از توکن سوزی این می باشد که رمزارزهای مشخص شده توسط شرکت صادر کننده  از بین می روند و در اصل این اتفاق برای جلوگیری از افت ارزش رمزارز مربوطه انجام میشود.

در توکن سوزی، توکن‌ها از گردش خارج می‌شوند تا تعداد توکن‌های در حال استفاده کاهش پیدا نماید. در این فرایند توکن‌ها به آدرس کیف پولی ارسال می‌شوند که برای تراکنش‌های دیگری به غیر از دریافت توکن‌ها قابل استفاده نیست. در این صورت کیف پول خارج از شبکه بوده و دیگر نمی‌توان از توکن‌ها استفاده نماید.

دلایل سوزاندن توکن های ارز دیجیتال

به احتمال زیاد این سوال طرح می‌شود که چرا تیم توسعه دهنده یک توکن دست به چنین کاری می‌زند و بخشی از توکن‌های ایجاد شده را می‌سوزاند. در ادامه با چند دلیل علت این فرایند را توضیح می‌دهیم.

  • افزایش ارزش ارز دیجیتال با توکن سوزی

یکی از دلایل مهم توکن سوزی، افزایش ارزش آن می باشد به دلیل قوانین اقتصادی مربوط به عرضه و تقاضا، کاهش عرضه یک کالا در بازار باعث افزایش تقاضای آن پروژه خاص می‌شود. به همین دلیل با سوزاندن مقادیری از یک توکن، میزان عرضه آن نیز کاهش یافته و تقاضا برای آن بیشتر می‌شود.

رشد ارزش یک رمزارز به این معنی است که با افزایش تقاضا امکان دارد قیمت آن نیز بیشتر شود و آن‌ها ترغیب به نگهداری طولانی مدت کوین‌های خود شوند. نگهداری طولانی مدت کوین‌ها به حفظ پهنای باند شبکه کمک می‌ نماید که این موضوع به نفع توسعه دهندگان است.

  • جلوگیری از حملات اسپم با توکن سوزی

تمامی ارزهای دیجیتال در معرض تهدیدهای امنیت سایبری قرار دارند؛ حملاتی که هدف آن‌ها مسدود کردن شبکه و جلوگیری از اجرای تراکنش ارزهای دیجیتال است. در این مرحله توسعه دهندگان با سوزاندن توکن‌ها، میزان تراکنش‌های کلی را به تعداد قابل کنترلی کاهش می‌دهند و شبکه را از حملات اسپم محافظت می‌کنند.

  • جبران خطاها و حل اشتباهات با توکن سوزی

در مواردی نادر، توسعه دهندگان پروژه مرتکب اشتباهات مهمی می‌شوند که تنها با سوزاندن توکن قابل اصلاح است. برای مثال، امکان دارد یک پروژه به دلیل خطای فنی مقدار بیشتری از کوین صادر کرده و تعداد توکن‌ها را افزایش دهد یا امکان دارد توکن‌ها برای انجام معامله مناسب نباشند و توسعه دهندگان برای جبران این خطاها و جلوگیری از عواقب آن، اقدام به سوزاندن توکن‌های اضافی می‌ نمایند

مزایای توکن سوزی

تعدادی از شبکه‌ها وجود دارد که به جای پرداخت کارمزد به ماینرها، برنامه‌ای روتین به‌صورت اتوماتیک برای سوزاندن رمزارزهای آن شبکه اجرا می‌شود که درصد بسیار کمی از معاملات به‌صورت اتوماتیک را از بین می‌برد.

توکن سوزی در کاهش تورم موثر است و روشی تاثیر گذار برای تثبیت ارزش ارزها و مقابله با تورم شناخته می‌شود. همچنین سوزاندن توکن باعث افزایش ارزش سبد سهام سرمایه گذارانی با اهداف بلند مدت می‌شود.

کلام اخر

در حالت کلی فرایند توکن سوزی مزایای قابل توجهی دارد و با دلایل مختلفی انجام می‌شود. درحالت کلی توکن سوزی، نه تنها به سود کاربران، بلکه به سود توسعه دهندگان خود رمزارز سوزانده شده نیز عمل می‌کند. در این مقاله کوتاه از سامانه تبادلات پارس بیت با مفهوم توکن سوزی، دلایل انجام این کارو مزایای توکن سوزی آشنا شدیم. برای مشاهده مطالب مرتبط بیشتر در زمینه ارزهای دیجیتال، می‌توانید به پارس بیت  مراجعه نمایید.

محصولات مرتبط



دیدگاه های شما

افزودن یک دیدگاه