روز پیتزا بیت کوین

  • روز پیتزای بیت کوین چیست؟
22می به عنوان روز پیتزای بیت کوین شناخته می‌شود، روزی که درسال ۲۰۱۰ تاریخی شد. در آن تاریخ برای اولین بار یک کالای واقعی توسط یک پول دیجیتال غیرمتمرکز خریداری شد.
  • پیتزا؛ اولین چیزی که با بیت کوین خریداری شد
در گذشته از ارزهای دیجیتال چندان برای پرداخت استفاده نمی‌شد و پذیرش آنها بالا نبود. با این حال، همه چیز با خرید 2 پیتزا تغییر کرد. منظور از روز پیتزا بیت کوین، روزی در سال 2010 است که لازلو هانیچ (Laszlo Hanyecz) یک برنامه نویس و ماینر بیت کوین اهل فلوریدا برای خرید 2پیتزا از فست فود پاپا جانز از بیت کوین استفاده کرد.
اگرچه بیت کوین در آن زمان بی‌ارزش نبود، اما قیمتش نزدیک به صفر بود و با توجه به قیمتش پایینش، مسلما هانیچ توجه زیادی به آن نداشت و فکر می‌کرد هرچیزی که با آن بخرد، سود کرده است. البته حجم بالای بیت کوینی که در اختیار داشت هم بی‌تاثیر نبود. به همین دلیل در فکر هانیچ این بود: پیتزا بهتر از هیچی! بنابراین پیتزا‌ها در نگاه این توسعه‌دهنده رایگان از آب درآمدند.
هانیچ برای دریافت پیتزا ۴ روز صبر کرد
مسلما ۴ روز صبر از انتظار ۱۱ ماهه ساتوشی برای اینکه بیت کوین قیمت‌گذاری شود، بسیار کمتر است، اما با توجه به استاندارد‌های مربوط به تحویل غذا بسیار طولانی به حساب می‌آید. هانیچ در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ (۱۸ مه ۲۰۱۰)  نوشته بود
من برای دو عدد پیتزا حاضرم ۱۰ هزار بیت کوین پرداخت کنم، احتمالا برای دو پیتزای بزرگ که چیزی برای روز بعدش هم بماند. دوست دارم مقداری پیتزا بماند. اگر به چنین کاری علاقه دارید، به من اطلاع دهید تا باهم معامله کنیم.
با وجود چنین نوشته‌ای، هانیچ تا شنبه نتوانست پیتزا دریافت کند. در نهایت جوانی 19 ساله به نام جرمی استوردیونت پیشنهاد هانیچ را پذیرفت و 2 عدد پیتزا خرید و به هانیچ تحویل داد و در ازای آنها 10000 واحد بیت کوین تحویل گرفت.
( پیام لازلو هانیچ برای خرید پیتزا از طریق بیت کوین، هنوز در انجمن اینترنتی بیت کوین تاک موجود است.)
در آن زمان این رفتار هانیچ، در نظر مردم عجیب و حیرت انگیز بود. زیرا در سال 2010، بیت کوین هنوز آن قدر محبوب نبود که برای خرید کالا مورد استفاده قرار بگیرد. از همین روی لازلو هانیچ از اولین افرادی بود که به جهان ثابت کرد بیت کوین تنها یک فناوری معمولی نیست، بلکه می توان از آن برای خرید کالا نیز استفاده کرد.
بیت کوین پرداختی برای پیتزا امروز چه مقدار ارزش دارد؟
هانیچ در سال 2010 برای خرید دو پیتزا 10000 واحد بیت کوین پرداخت کرد. در آن زمان ارزش این مقدار بیت کوین معادل 41 دلار بود. با این حال، با رشد نجومی قیمت ارزهای دیجیتال و به خصوص بیت کوین، دو پیتزای خریداری شده در آن سال 300 میلیون دلار ارزش دارند.
جالب است بدانید رقم پرداختی در اوج قیمت 690 میلیون دلار ارزش داشته است. حالا اگر تصور کنیم هانیچ آن بیت کوین‌ها را در اوج قیمتی فروخته باشد، با پول حاصل می‌توانست 46 میلیون پیتزای بزرگ خریداری کند.
هانیچ با بیت‌کوین‌هایش بیشتر از دو پیتزا خرید
هانیچ با دو پیتزا به کارش پایان نداد. این توسعه‌دهنده در تاریخ ۲۲ خرداد (۱۲ ژوئن) دوباره نوشت:
من هر زمانی که بودجه داشته باشم که معمولا زیاد دارد، ۱۰ هزار بیت کوین برای ۲ پیتزا می‌پردازم. اگر کسی به چنین کاری علاقه دارد، من را باخبر کند.
طبق شایعات ظاهرا هانیچ به خرید پیتزا با بیت کوین ادامه داد و چندین بار پیشنهادش را تکرار کرد و تنها یکبار برای خرید پیتزا هزاران بیت کوین خرج نکرد. البته مدارک کمی هم برای این ادعا وجود دارد چرا که در آگوست پیشنهادش را برداشت و نوشت:
خوب انتظار نداشتم این پیشنهاد در این اندازه محبوب شود، اما نمی‌توانم به چنین کاری ادامه دهم چرا که قادر به تولید روزانه هزاران کوین نیستم. از تمام افرادی که برایم پیتزا خریدن تشکر می‌کنم، اما فعلا از انجام چنین کاری منصرف می‌شوم و آن را ادامه نمی‌دهم.
البته این موضوع تنها به سال‌های دور برنمی‌گردد و این توسعه‌دهنده در سال ۲۰۱۸ تبدیل به اولین نفری شد که از طریق شبکه لایتنینگ با پرداخت ۰.۰۰۶۴۹ بیت کوین یک پیتزا خرید.
هانیچ در سال 2019 و در مصاحبه ای با شبکه خبری CBS گفت که خرید پیتزاها باعث شد بیت کوین برای برخی از مردم از جمله خود او رنگ واقعیت بگیرد.
هدف از خرید گران ترین پیتزای جهان چه بود؟
از آن جا که همه می دانیم لازلو هانیچ ضرر مالی بزرگی را تجربه کرده است، سوال پیش می آید که هدف وی از این خرید چه بود؟ هانیچ ادعا دارد هدف او از خرید پیتزا به ارزش 10 هزار واحد، تنها برای کمک به رشد چرخه بیت کوین و شناخته شدن آن توسط افراد بیشتری از جامعه بود. با آن که هانیچ می توانست سرمایه ای 300 میلیونی را داشته باشد، اما این استخراج کننده ارز دیجیتال در مصاحبه ای گفته است اصلا پشیمان نیست و این کار را برای آشنایی جهان با فناوری منحصر به فرد کرده است. البته شایعاتی نیز در این باره وجود دارد. هانیچ در سال 2010، خرید پیتزاهای خود را در یک انجمن مشهور به نام بیت کوین تاک، اعلام کرد. در همین زمان کاربری ادعا کرد هانیچ قصد خرید پیتزای رایگان را دارد، زیرا در آن زمان ارزش بیت کوین تنها 41 دلار بود. وی درباره اقدام هانیچ اینگونه نوشت:
10 هزار بیت کوین برای خرید 2 عدد پیتزای بزرگ بسیار کم است... این بیت کوین ‌ها را می توانید در سایت www.bitcoinmarket.com، به قیمت 41 دلار بفروشید... در خرید پیتزای رایگان خود موفق باشی.
طبیعی است که کاربر مورد نظر در آن زمان تفکر این چنینی داشته باشد، زیرا در سال 2010، قیمت هر واحد از بیت کوین تنها ۰.۰۰۴ دلار بود و هیچ شخصی مایل به دریافت بیت کوین در برابر ارائه کالا نبود. البته که هانیچ نیز به سختی فردی را پیدا کرد که در برابر پرداخت بیت کوین، پیتزا به او بفروشد و مدتی را برای جستجو چنین شخصی سپری کرد.
صاحب بیت کوین های دریافتی با آن ها چه کرد؟
با توجه به ارزش بیت کوین در جامعه امروزی، بسیاری از مردم این تصور را دارند، جرمی شخصی که پیتزا ها را از هانیچ خریداری کرد، حالا دارای ثروت عظیمی است. اما چه حیف که او صبر نکرد و بیت کوین های خود را به فروش رسانده است!
با افزایش محبوبیت روز پیتزای بیت کوین، فردی که اولین معامله را انجام داده بود بیشتر مورد توجه قرار گرفت Jercos در سال ۲۰۱۵ یعنی ۵ سال پس از معامله این ۱۰ هزار بیت کوین  با وب سایتی به نام Bitcoin Who’s Who،مصاحبه‌ای انجام داد. جرمی در آن مصاحبه گفت که یک ارز برای خرج شدن ساخته می‌شود و همچنین اعلام کرد که ۱۰ هزاری بیت کوینی که دریافت کرده بود، به سرعت به اقتصاد بازگشت.
این طرز فکر جرمی متفاوت با چیزی است که سرمایه‌گذاران رمزارز‌های مطرح امروزه دنبال می‌کنند. البته در آن زمان تصور اینکه بیت کوین چنین رشدی داشته باشد، کمی دور از انتظار بود. جرمی هم در مصاحبه‌اش گفته بود:
«بطور طبیعی همیشه افرادی وجود دارند که برای پولدار شدن، دست به جمع‌آوری رمزارز و نگهداری آن بزنند و البته تعداد بسیار کمی به ثروت کلانی دست پیدا کرده‌اند، با این حال اگر رشد اقتصادی چنین چیزی را اجازه نمی‌داد، خبری هم از ثروتمند شدن نبود.»
روزی برای جشن گرفتن
اگرچه امروزه روز پیتزای بیت کوین شناخته شده است، اما تا پیش از ۲۰۱۴ چندان معروف نبود که البته با توجه به عدم اطلاع چندان از بیت کوین تا سال ۲۰۱۳، جای تعجبی ندارد.
داستان هانیچ با انتشار مقاله‌ای از سوی نیویورک تایمز معروف شد و در سال ۲۰۱۴ محبوبیتش بیشتر هم شد. زمانی که قیمت بیت کوین رشد کرد، رسانه‌های مطرح چنین داستانی را پوشش دادند که برای مثال می‌توان به ABC News اشاره کرد  و به گوش بسیاری از مردم رسید. جالب است بدانید در حال حاضر، فستیوال‌های مختلفی در این روز برگزار می‌شود و می‌توان گفت که روز پیتزای بیت کوین، به بخشی عمده از فرهنگ کریپتو شده است.
پیتزا دائو (PizzaDAO)، پروژه بلاک چینی غیرمتمرکزی که هدفش متصل کردن عاشقان پیتزا با تکنولوژی های وب 3 است در این روز در حال جشن گرفتن سالگرد این اتفاق است. این گروه مراسم یادبودی را در 100 پیتزا فروشی و در 75 کشور از جمله آرژانتین، استرالیا، کانادا، بریتانیا، کره جنوبی و آمریکا برگزار می‌کند. علاوه بر این پروژه، روز پیتزا بیت کوین توسط صرافی هیوبی گلوبال، یکی از بزرگ ترین پلتفرم های معاملاتی رمز ارزی نیز جشن گرفته می‌شود.
از تاریخ 19 مه تا 29 مه، کاربران این صرافی به مناسبت روز پیتزا بیت کوین می‌توانند در قرعه کشی دریافت بیت کوین و دیگر جوایز NFT شرکت کنند.
هر روزه شاهد پذیرش بیشتر حوزه کریپتو در سطح جهان و استفاده از آنها به عنوان ابزار پرداخت هستیم. امروزه فیلم ها، پوشاک، بلیط مسابقات ورزشی، رزرو هتل ها و بازی های ویدیویی از جمله مواردی هستند که با ارزهای دیجیتال توانایی خرید آنها را دارید.
روز پیتزای بیت‌کوین اولین روز مهم این رمزارز نبود
روز پیتزای بیت کوین اولین روز مهم یا هالیدی (Holiday) بیت کوین نبود و از زمانی که این رمزارز متولد شد، طرفدارانش چنین روز‌هایی را برایش درنظر گرفتند. اولین آن‌ها مربوط به سال ۲۰۱۱ می‌شود.
در آن زمان کاربران بیت کوین مشتاقانه به ناپدید شدن خالق بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو علاقه‌مند بودند و به همین دلیل ۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ (۲۸ آوریل ۲۰۱۱) را روز «ناپدید شدن ساتوشی» نامگذاری کردند. در آن زمان کاربری به اسم Kiba نوشته بود:
پیشنهاد می‌کنم به احترام بنیانگذار افسانه‌ای و ناشناس خود، یک بیت کوین هالیدی درنظر بگیریم و آینده‌ای را ببینیم که جامعه بیت کوین پس از ترک خالقش وضعیتش خوب خواهد بود.
اگرچه روز پیتزای بیت کوین زودتر اتفاق افتاد، اما کمی طول کشید تا شناخته شود که البته دلیل اصلی آن، قیمت پایین این رمزارز در آن زمان بود.

محصولات مرتبط



دیدگاه های شما

افزودن یک دیدگاه