متاورس چیست؟

متاورس چیست ؟

متاورس از دو واژه متا (Meta) و ورس (Verse) تشکیل شده است. کلمه متا به معنی «برتر» و ورس که از کلمه «Universe» گرفته شده به معنی «جهانی» است. به این ترتیب عبارت متاورس را می‌توان «جهان برتر» یا «برتر از جهان» تلقی کرد.

متاورس به عنوان یک شبکه‌ مجازی به کاربران اجازه خواهد داد که با یکدیگر و با دیگر اجزای محیط به صورت مجازی و آنلاین اطراف خود ارتباط برقرار نمایند.

این دنیای مجازی میتواند شبکه های اجتماعی، بازی های ویدیویی، فناوری های مختلف مانند VR و  AR و به خصوص بلاکچین را به یکدیگر ادغام نماید.

با افزایش حوزه ارزهای دیجیتال و بلاکچین، پای متاورس به بازی ها بلاکچینی هم باز شده است. بازی هایی که افراد می توانند آیتم های خود را در قالب ارزهای دیجیتال خریداری نمایند

مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک در جریان کنفرانس Connect این شرکت در تاریخ ششم آبان‌ماه (۲۸ اکتبر) درکنار اعلام نام جدید شرکت خود به نام متا درباره متاورس این‌گونه گفت: «در متاورس شما می‌توانید هرکاری را که تصور نمایید انجام بدهید؛ با دوستان و خانواده خود گرد هم بیایید، به کار کردن بپردازید، آموزش ببینید، بازی کنید، خرید انجام دهید، محتوای مختلف خلق کنید و تمامی تجربه‌های گوناگونی را که انجام آن‌ها را با موبایل یا کامپیوترهای امروزی نمی‌توانستیم تصور کنیم، از نزدیک حس نمایید.



واقعیت مجازی در متاورس چیست؟

واقعیت مجازی یا VR ی دنیای دیجیتالیست که کاربران برای ورود به آن باید از عینک های واقعیت مجازی استفاده نمیاند تا بتوانند با اشتیا و محیط پیرامون خود تعامل داشته باشند. به این معناست که کاربر با زدن این عینک وارد دنیای مجازی شده و در این دنیا می‌تواند تجربیت گوناگونی داشته باشد.



 

واقعیت افزوده چیست ؟

واقعیت افزوده یا AR ابزاریست برای تحقق متاورس در کنار VR گفته میشود. به عبارت دیگر واقعیت افزوده، ماهیت اضافه کنندگی دارد. به این صورت که میتوان شیء یا کارکتر مجازی خاصی را به فضای پیرامون خود اضافه نمود.



 

ویژگی های متاورس :

1 – حضور :

منظور از کلمه حضور در متاورس این است که کاربران در این دنیای مجازی و در کنار باقی کاربران، احساس حضور نمایند. تحقیقات نشان می‌دهد که این احساس حضور به افزایش کیفیت تعاملات در این دنیای مجازی کمک می‌نماید.

2 – همکاری :

قابلیت همکاری یکی دیگر از مزایای مهم در دنیای متاورس محسوب می‌شود. با کمک این قابلیت کاربران می‌توانند به همه‌جای این دنیای مجازی سفر کرده و با یکدیگر همکاری نمایند

3 – استاندارد سازی :

همانطور که هر سیستم و سازمانی برای استانداردشدن نیاز به یک سیستم استانداردسازی دارد، متاورس نیز از این قاعده مثتثنی نیست.

جالب است که بدانید ایجاد این ویژگی در دنیای مجازی متاورس تا حدی حائز اهمیت بوده که حتی یک سازمان بین‌المللی برای آن در نظر گرفته شده تا پروتکل‌های استاندارد متاورس را تأیید نمایند.

4 – دنیای بی انتها :

متاورس مفهوم و تعریف گسترده‌تری نسبت به دنیای واقعی که دارد که در آن زندگی می‌کنیم. با توجه به اینکه دنیای متاورس به غضاهای فیزیکی محدود نیست تا بی‌نهایت امکان گسترش آن وجود دارد و حد و مرزی برای آن وجود ندارد. به طور خلاصه باید گفت متاورس دنیای بی‌پایان است.

آیا متاورس جایگزین اینترنت خواهد شد؟

ممکن است این جمله تا حدی درست باشد. چراکه متاورس کیه اطلاعات و داده ها را برای ما دست یافتنی می نماید و با این تفاسیر دیگر نیازی به اینترنت نخواهیم داشت. مارک زاکربرگ، متاورس را نسخه‌ای متفاوت از اینترنت فعلی دانسته و بر این موضوع تاکید دارد که اینترنت فعلی همچنان در اختیار کاربران خواهد بود. با این حال بسیاری از خدمات در اینترنت، جای خود را به خدمات جدیدی در متاورس خواهد داد.



 

کلام آخر :

متاورس به عنوان یکی از جدیدترین اختراعات بشر، محیط جذاب و هیجان انگیزی را به افراد وعده می‌دهد. امکان کسب درآمد و رشد و رونق آن در کنار انجام انواع تفریحات باعث شده تا عده زیادی به دنبال استفاده از متاورس باشند. هرچند پروژه متاورس جهانی به طور کامل به پایان نرسیده، همچنان پلتفرم‌های متاورس متعددی در حال فعالیت هستند که می‌توانید از آنها بازدید و استفاده کنید.

متاورس در عین این که می‌تواند مشکلات زیادی را حل کرده و ارتباطات انسان را مورد تحول کند، مشکلات جدیدی نیز ایجاد می‌کند که نیاز به بررسی بیشتر است. این مطلب برای آشنایی کاربران صرافی کیف پول من با متاورس و نحوه ورود به آن تهیه شد و امیدواریم با استفاده از این مطلب از متاورس به خوبی بهره ببرید.



 

سوالات متداول

  1. چگونه می‌توان وارد متاورس شد؟

وارد شدن به متاورس به‌سادگی بر سر گذاشتن هدست واقعیت مجازی و در دست داشتن کنترلر است. درحال‌حاضر، بیشترین کاربرد متاورس در دنیای گیمینگ است، اما با توسعه‌ی متاورس در آینده، می‌توان از این پلتفرم برای خرید، تحصیل، کار و تعامل با دیگران استفاده کرد.

  1. چگونه در متاورس سرمایه‌گذاری کنیم؟

سرمایه‌گذاری در متاورس به دو طریق انجام می‌شود؛ به‌صورت غیرمستقیم و با خرید سهام شرکت‌هایی که در متاورس سرمایه‌گذاری مینمایند از جمله متا، انویدیا و مایکروسافت؛ یا به‌صورت مستقیم و با خرید املاک و دارایی‌های دیجیتالی که در متاورس عرضه‌ شده‌اند.

محصولات مرتبط



دیدگاه های شما

افزودن یک دیدگاه