از سوی مدیر عامل پارس بیت تاکید شد : تاخیر در قانون گذاری عامل عقب ماندگی رمزارزی

جهان امروز سرشار از دیتاهایی است که باید روی آن ها داده کاوی شود. بسیاری از فعالان کنونی حوزه رمزارز در کشورهای مختلف تا قبل از اینکه با مفهوم بلاکچین آشنا شوند درحال مطالعه روی بیگ دیتا و داده کاوی بودند. حال این سوال پیش میآید که توصعه صنعت بلاکچین و رمزارز در ایران با چه موانع ای مواجه است و برای ایجاد رمزارز ملی چه ساز و کارهایی باید درنظر گرفته شود. خانم مهندس سیده مهکامه شریف زاد مدیر عامل سامانه تبادلاتی OTC پارس بیت علاوه بر پاسخ به سوالات مطرح شده از علاقه خود به دیتاها و داده کاوی به منظورافزایش میزان راندمان و بهره وری کاهش هزینه ها و صرفه جویی با استفاده از فناوری بلاکچین برای پاکسازی داده ها و رسیدن به شفافیت آنها تا قبل از ورود جدی به بازار رمزارز می گوید.

ماحصل این مصاحبه از نظر خوانندگان عزیز میگذرد:

سامانه تبادلاتی پارس بیت در چه سالی و با چه هدفی تاسیس شد؟

در اوایل سال ۲۰۱۴ میلادی با حوزه بلاکچین و رمزارز آشــــــنا شـدم و در سال ۲۰۱۶ میلادی مجموعه پارس بیت به صورت استارت آپی و پژوهش محور شروع به کارکرد. در ابتدا تعداد نیروی انسانی فعال در این مجموعه ۸ نفر بود که خوشبختانه روزبه روز به این تعداد افزوده شد، به طوری که هم اکنون تعدادی از تیم پارس بیت در کانادا مستقر هستند وتعداد ۲۰نفر هم در تهران حضوردارند. نمایندگی های پارس بیت در ایران، امارات وکانادا مشغول به فعالیت هستند و در روسیه هم کار ماینینگ را انجام می دهیم. در حال حاضر پارس بیت همکاری خود را با تمام کسب وکارهای سازمانی، دولتی و خصوصی ادامه می دهد.

این صرافی نسبت به صرافی های دیگر رمزارزی، چه مزیتی دارد؟

اولین مزیت این مجموعــــه، برخورداری اعضای آن از تجربه تخصصی حوزه رمزارز است. از سوی دیگر، اعتمادسازی، موضوعی است که در فضای صرافی های رمزارزی اهمیت ویژه ای دارد، زیرا در صورت اعتمادکاربر به صرافی، می توان به آینده آن امیدوار بود. خوشبختانه پارس بیت در زمینه ایجاد اعتماد برای کاربران، گام های موثری برداشته، تا جایی که مفتخریم، کاربرانمان موجب معرفی پارس بیت به یکدیگر می شوند. همین امر باعث گسترش شناخت پارس بیت شده است. صرافی  ما جزاولین فعالان رمزارزی بود که، اقدام به ثبت رسمی شرکت از سال ۱۳۹۸ کرد وفعالیت رسمی خود را با هویت حقوقی جهت نزدیک شدن به فضای قانونی کشور آغاز کرد، هرچند پارس بیت از سال ۱۳۹۵ در این حوزه فعال و در سال ۱۳۹۶ حامی کنفرانس رگولاتوری بلاکچین و رمزارز در تهران بود. صرافی ما بنیان گذار انجمن رمزارز ایران متشکل از کارشناسان، پژوهشگران، فعالان و علاقه مندان حوزه رمزارز است که حدود ۱۴۰۰ عضو فعال با هدف اطلاع رسانی موثق و افزایش آگاهی در حوزه بلاکچین ورمزارز در آن عضومی باشند.اصلی ترین مزیت پارس بیت ارتباط مستقیم با کاربر است و حتی به عنوان یک صرافی، امور ارائه خدمات به مشتریان را اتوماتیک نکردیم، زیرا با توجه به نوپا بودن و آگاهی کم، کاربر این نیاز را دارد تا با کارشناس ارتباط مستقیم برقرار کند.

در بخش پشتیبانی مشتریان، چه اقداماتی انجام داده اید؟

صرافی پارس بیت کاربر را به حال خود رها نمی کند تا شاهد وقوع کلاهبرداری های گسترده نباشیم. از لحظه شروع درخواست مشتری برای ثبت سفارش تا انتهای کارشناسان پارس بیت به روشهای آنلاین، تلفنی و مشاوره رایگان، در حال پشتیبانی کاربران هستند. اعتقاد ما بر این است، مشتری را نباید به حال خود رها کرد و به عنوان مجری امر، وظیفه خود می دانیم که در حین سفارشات، همراه کاربران باشیم تا از اشتباهات ناشی از عدم آگاهی و از دست رفت سرمایه ها جلوگیری کنیم.

سرمایه گذاری در صرافی یا پلتفرم معاملاتی چه تفاوتی باهم دارند؟

پارس بیت یک سامانه تبادلاتی رمزارز است که به صورت OTC فعالیت می کند. تفاوت صرافی با پلتفرم معاملاتی این است که فرد سرمایه گذار برای خرید تعداد بیشتر از رمزارز در پلتفرم باید اوردرهای بیشتری زده که منتج به افزایش قیمت بازار معاملاتی می شود و در نتیجه مبلغ بیشتریبرای خرید پرداخت می کند، اما در صرافی، کاربر می تواند در مبالغ بالارمزارز را با نرخی ثابت و مسلما بهینه تر از پلتفرم خریداری کند. صرافی تامین کننده رمزارز است و برای کسانی که قصد سرمایه گذاری تعداد بالای رمزارز در قیمت های پایین را دارند، بسیار مناسب می باشد. حتی اگر کارمزد صرافی بالاتر از پلتفرم باشد، به دلیل اینکه کاربر در صرافی در نرخ پایین تر رمزارز را خریداری می کند، باز هم به صرفه است. به عنوان مثال، شمابه جای اینکه، ۵ بیت کوین را در قیمت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خریداری کنید، در قیمت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از صرافیOTC  می خرید. در پلتفرم، روند زمانی انتقال سرمایه به کاربر بسیار طولانی تر از صرافی است که بسیاری از سرمایه گذاران نسبت به این موضوع اعتراض دارند. تسویه ریالی با کاربرها در پارس بیت در کمتر از یک ساعت انجام میشود و تسویه رمزارزی به صورت آنی رخ می دهد، زیرا اعتقاد ما بر این است که سرمایه کاربر نباید بلوکه شود و ماهیت رمزارزها باید حفظ شود. یکی دیگر از تفاوت های بسیار مهم صرافی های OTC، عدم نگهداری سرمایه کاربران در کیف پول خود است و تمام سرمایه های خریدوفروشمستقیما به کیف رمزارزیباحساب ریالی کاربر منتقل می شود.

پارس بیت چه آموزش هایی برای انجام امور سرمایه گذاری به کاربران داده است؟

این مجموعه به عنوان یک صرافی رمزارزی تعداد موردنیاز رمزارز کاربر را در پایین ترین قیمت و کارمزد همراه با سریع ترین زمان در اختیار مشتری قرار میدهد. کاربر، مالک اصلی رمزارز است و باید در زمینه سرمایه گذاری و حفظو نگهداری آن آموزش لازم را ببیند. اگر کاربری درخواست راه اندازی کیف پول را داشته باشدصرافی اجازه ندارد این کار را انجام دهد، زیرا به راحتی امکان سوء استفاده و کلاهبرداری در آینده از کیف پول کاربر وجود دارد. اگر مدیران پارس بیت این اجازه را دارند که به کاربران آموزش سرمایه گذاری رمزارزی را بدهند، به دلیل تخصص و تجربه آنها در این زمینه است، ولی باز هم باید این آموزش از سوی نهادهای بالادستیحاکمیت نظارت شود و این قبیل دوره های آموزشی به حال خود رهانشود تا شاهد وقوع تخلفات گسترده و خالی شدن کیف پول های مشتریان نباشیم، صرافیOTC پارس بیت و سایر صرافی های با کارکرد این چنینی در کشور، بسیاری از حجم رمزارزی پلتفرم های معاملاتی کشور را تامین می کنند و در خط اول تامین رمزارز قرار دارند. سرمایه گذاران باهوش، ولی ناآگاهی داریم که اگر به آنان آموزش درست داده شود، از وقوع بسیاری از کلاهبرداری ها جلوگیری خواهد شد. در این میان، رسانه ها نقش مهمی در بخش آموزش دارند تا کاربری که مثلا در ترکیه حضور دارد، به خود اجازه ندهد تا به راحتی از کاربرهای داخل ایران کلاهبرداری کند.

توسعه صنعت بلاکچین و رمزارز در ایران با چه موانعی مواجه است؟

پارس بیت در زمانی اقدام به ثبت شرکت کرد که در حوزه رمزارز شاهد بی قانونی کامل بودیم.قرار گرفتن در چارچوب هویت حقوقی، قوانین خاص خود را دارد. در ایران این هویت موظف به پرداخت مالیات است و باید کلیه امور دریافت و پرداخت شرکت با یک حساب بانکی انجام شود که این موضوع در پارس بیت به درستی انجام شده، زیرا قانون مداری سرلوحه صرافی ما بوده است. نکته مهم اینکه، کسب و کار رمزارزی شاخه های زیادی دارد که برای آن قانون گذاری نشده و همین مساله، توسعه این صنعت در ایران را با موانع متعددی مواجه می کند. تعدادی از افراد با دغدغه و با هدف به عنوان کارآفرین وارد صنعت رمزارز می شوند که در چارچوب قانون امور خود را به درستی انجام می دهند، اما عده ای دیگر، فقط به قصد سودآوری وارد این حوزه شده اند که از نظر بنده خطر آفرین هستند و شاید عملکرد آنان منجر به تعطیلی صرافی یا پلتفرم شود، حتی اگر قانونی هم در حوزه رمزارز تدوین شود، امکان دور زدن آن وجود دارد.

برای قانون گذاری در صنعت رمزارز چه پیشنهاداتی دارید؟

قانون گذاری رمزارزی باید از طریق مدیرانی که صرافی و پلتفرم معاملاتی دارند، انجام ش ود. برگزاری جلسات متعدد با کمیسیون های مجلس شورای اسلامی، مدیران بانک مرکزی و سازمان مالیاتی کمک شایانی به ایجاد چارچوب قانون گذاری در حوزه رمزارز می کند. اگر قانون گذار با حوزه بلاکچین و رمزارز آشنایی نداشته باشد و اقدام به قانون گذاری کند، موجب وارد شدن آسیب های جبران ناپذیر به فعالان این حوزه | خواهد شد. خوشبختانه متخصصان کشورمان زمانی وارد حوزه رمزارز شدند که ایران هیچ گونه عقب ماندگی در این زمینه نداشت و تاکنون هم همزمان با دنیا حرکت کرده است . بزرگترین دغدغه بنده این است که پیشرفت کشور ما در صنعت رمزارز جهان با قانون گذاری اشتباه به عقب ماندگی تبدیل نشود. با سابقه ۱۵ ساله بانکداری الکترونیک در ایران هنوز از کارت های بانکی کلاهبرداری می ش ود، زیرا در زمان الکترونیکی شدن بانک های ایرانی، به کاربر آموزش صحیح نگهداری از دارایی داده نشد. کشورهای توسعه یافته قبل از اینکه سامانه ای راه اندازی کنند، به شهروندان خود آموزش استفاده صحیح از آن را می دهند تا کاربر آموزش دیده را وارد سامانه های نوپا نمایند، اما متاسفانه چنین اتفاقی در ایران رخ نمی دهد. به اعتقادبنده، قانون گذاری اشتباه موجب عقب ماندگی صنعت رمزارز ایران در جهان و زیرپله ای شدن خریدوفروش رمزارزی در کشور می ش ود که این موضوع صدمات غیرقابل جبرانی به نظام مالی ایران وارد خواهد کرد.

برای ایجاد رمزارز ملی چه سازوکارهایی باید در نظر گرفته شود؟

بنده موافق تشکیل رمزارز ملی هستم، اما در زمانی که کشور یک گام مثبت در رابطـــه با رمزارزهای جهان روا برداشته و دچار خودتحریمی نباشیم. اگر رمزارزملی، کشور را به سـوی خودتحریمی هدایت کند، بزرگ ترین جفا را انجام داده ایم، ولی اگر ایران را در دورزدن تحریمها کمک کند، گره گشای بسیاری از مشکلات اقتصادی خواهد بود.در آینده نزدیک، رمزارز حرف نخست را در فضای مالی و پولی جهان می زند و به همین دلیل باید زیرساخت توســـه صنعت رمزارز را هر چه سریع تر در کشور فراهم کنیم. رمزارز ملی نیاز به سازوکار مناسب امنیتی و تخصصی دارد و مسئولان کشور باید شرایط ایجاد آن را هر چه زودتر فراهم کنند تااتفاقهایی که در حوزه بانکداری الکترونیک رخ داد، مجددا تکرار نشود.

 به فعالان این بازار، استفاده از صرافی ایرانی را پیشنهاد می دهید یا خارجی؟

وقتـی یک نمونه آشـــنـا از صرافی خارجی داریم که بــــه راحتی اقدام به بلاک کردن کاربران ایرانی و دارایی آنان می کند، به هیچ عنوان استفاده از پلتفرم و صرافی خارجی را توصیه نمی کنم. کار کردن برای کاربر هولدر وتریدر در پلتفرم ها و صرافی های ایرانی بسیار آسان تر از خارجی است. ماهیت رمزارز به کاربر هشـــــدار می دهد که مالک دارایی های خود باشد که البته باید دانش لازم را به دست آورد. متاسفانه کاربران در استفاده از صرافی یا پلتفرم ایرانی یا خارجی دچار تردید هستند. تا سالیان پیش که هنوز صرافی های رمزارزی ایرانی خوبی نداشتیم، مردم ناچار به استفاده از سامانه های خارجی بودند، ولی اکنون قطعا استفاده از پلتفرم و صرافی ایرانی برای کاربران ساکن و حتی خارج از ایران بهتر است. پیشنهاد بنده این است که کاربران در یک صرافی ایمن، پرقدرت و با حجم تراکنش بالا مانند بایننس سرمایه گذاری نکنند، زیرا به ریسک بلوکه شدن سرمایه ها نمی ارزد. روزانه شاهد این اتفاق هستیم که پلتفرمها و صرافی های ایرانی به استانداردهای جهانی نزدیک تر می شوند و اگر قانون گذار هم در کنارآنها قرار گیرد، هیچ کاربری سرمایه خود را به صرافی

" یا پلتفرم خارجی منتقل نخواهد کرد. به افرادی که به قصد ایجاد ارتباط بین خریدار و فروشنده وارد بازار رمزارز می شوند و تصور کسب سرمایه هنگفت از این حوزه را دارند، چه توصیه ای دارید؟

هم اکنون شاهد موج مهاجرت گسترده بسیاری از شهروندان از شهرستان به تهران به منظور اتصال خریدار به فروشـــــــنده در بـازار رمزارز و تصور کسب سودهای بالا هستیم که متاسفانه مشکلاتی ایجاد کرده است. به افرادی که در حوزه رمزارز، خریدار را به فروشنده متصل می کنند، "بروکر" می گویند. در بیش از ۹۹ درصد معاملاتی که در آن بروکرها حضور دارند، جابه جایی پول رخ نمی دهد و عملا معامله ای انجام نمی شـود. بسیاری از بروکرها تصور می کنند که معامله یک هزار بیت کوین مشابه با معامله یک هزار دستگاه خودرو است، ولی این طور نیست. متاسفانه بروکرها به امنیت و اصالت معاملــــه اهمیت نمی دهند و فقط به این موضوع فکر کنند که از انجام یک معامله ۱۰۰ میلیارد تومانی، پورسانت شـان ۳ بیت کوین باشد که باز هم در این تراز دچار توهم و اشتباه هستند.در ساختار بیت کوین و بلاکچین، خریداران و فروشندگانی که با چنین بروکرهایی روبه رو هستند،نبایدامورخودرابه آنها واگذار کنند،زیرا منبع تامین کننده رمزارز در کشور صرافی ها هستند.

کسانی که قصد تاسیس صرافی یا پلتفرم معاملاتی دارند، باید چه اقداماتی انجام دهند؟

 در حال حاضر شاهد رشد قارچ گونه صرافی و پلتفرم های معاملاتی در کشور هستیم. به اعتقاد بنده، اگر کسی به نیت کسب سود و درآمد بالا به حوزه رمزارز نگاه کند، نباید در صدد تاسیس صرافی یا پلتفرم معاملاتی برآید و اگر دیدگاه فردی به حوزه رمزارز به عنوان کارآفرینی و با خلق ایده و هدف از این حوزه باشـد، به طور قطع در این بخش موفق خواهد شد و توسعه را به همراه خواهد داشت.

پرداخت مالیات درفعالیت های رمزارزی چگونه است؟

وقتی در یک شـرکت حقوقی خرید یا فروش رمزارز را انجام می دهید، به طور قطع باید مالیات پرداخت کنید، زیـــــرا برای انجام امور معاملاتی فاکتور صادر خواهد شـد. این ذهنیت که دوســـتـان فـكـر می کنند، با خریدوفروش رمزارز در یک نهاد حقوقی، درگیر مسائل مالیاتی می شوند، اشتباه است، زیرا شما با خریدوفروش در یک نهاد حقوقی، مالیات خود را پرداخت کرده اید و تبادلی ایمن داشته اید. صدور فاکتور به ازای هر خریدیا فروش در صرافی ضرورت دارد، ولی در پلتفرم،صرفا شاهد مبادله کاربران بایکدیگر هستیم و چنین ساختاری وجودندارد.

وسخن آخر...

آرزوی بنده این است که ایران در حوزه رمــــزاز و بلاکچین از جایگاه ممتازی در جهان برخوردار شـــود، زیرا در حال حاضر کشـــــورمان در این بخش، به طور تقریبی از حرکت سایر کشورهای جهان جلوتر است. اگر قانون گذار و سیستم مالی کشور در کنار فعالان و متخصصان حوزه رمزارز قرار گیرد، می توانیم دستاوردهای ارزنده ای را در این زمینه داشته باشیم. خواهش فعالان صنعت رمزارز این است که قانون گذار با قانون گذاری اشتباه، عقب مانگی را به صنعت رمزارز کشــور تزریق نکند و جلوی پیشرفت کارآفرینان و کسب و کارهای این حوزه گرفته نشود.

 

منبع: https://www.dsarmaye.ir/


دیدگاه های شما

افزودن یک دیدگاه