ارزش کل قفل شده در پروتکل‌های DeFi در ماه گذشته 40 درصد کاهش یافت

پروتکل‌های DeFi بدترین ماه خود را تجربه کردند زیرا وحشت ناشی ازسقوط ترا و استیبل کوین UST  منجر به کاهش سریع ارزش کل قفل شده تا بیش از 40 درصد شد.

علل بحران پروتکل‌های DeFi

بحران گسترده DeFi عمدتاً نتیجه شوک بازار ناشی از ترا بود زیرا سقوط آن در ماه مه حدود 28 میلیارد دلار را مستقیماً از بین برد. علاوه بر این، شبکه اتریوم طبق گزارش DeFi Llama،  کاهشی معادل 111.4 میلیارد دلار را تجربه کرد. حتی شبکه‌های جایگزین لایه 1 نیز تحت تأثیر از بین رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران در این بخش قرار گرفتند. کاهش ارزش کل قفل شده در شبکه‌های لایه 1 به 30-55 درصد رسید. اکوسیستم اولانچ حدود 5 میلیارد دلار و زنجیره هوشمند بایننس حدود 3 میلیارد دلار ضرر کرد.

ارزش کل قفل شده در تمام پروتکل‌های DeFi به 111.4 میلیارد دلار کاهش یافت که پایین‌ترین سطح در چند ماه اخیر است. علاوه بر این، پروتکل‌هایی که در عملیات با استیبل کوین تخصص داشتند، بیشترین ضرر را متحمل شدند. به عنوان مثال، Curve موقعیت‌های خود را از دست داد و ارزش کل قفل شده آن به 8.9 میلیارد دلار کاهش یافت که بسیار کمتر از سطح رکورد 24 میلیارد دلاری آن بود.

Convex Finance نقدینگی بیشتری را به کاربران Curve ارائه کرد که حدود نیمی از ارزش بازار خود را در ماه می از دست داد و ارزش کل قفل شده آن کمی بیش از 5 میلیارد دلار است و موقعیت‌های نسبی آن به رتبه ششم در بازار کاهش می‌یابد.

استثناهای مهم DeFi

با وجود فروپاشی کلی بخش DeFi، چندین استثنا وجود داشت که نشان دهنده پتانسیل قابل توجهی برای توسعه بلندمدت آن بود. مثال اصلی ترون است که می‌تواند نرخ رشد بالایی را حتی در بازار راکد کریپتو نشان دهد. Tron توانسته است ارزش کل قفل شده خود را تا 43 درصد افزایش دهد و به این ترتیب به سومین جایگاه بزرگ در شبکه قراردادهای هوشمند دست یابد. منبع اصلی رشد، پروتکل پیشرو JustLend آن است که شاهد رشدی حدود 65 درصدی بود. در حال حاضر، ترون سومین شبکه بزرگ متخصص در خدمات قراردادهای هوشمند است.

MakerDAO نمونه دیگری از یک پروژه موفق است که می‌تواند به بزرگترین پروتکل تبدیل شود. دلیل آن این است که بیشتر با استیبل کوین DAI کار می‌کند که در خلال وحشت اخیر ثابت شده که پایدارتر است. با این حال، MakerDAO همچنان حدود 30 درصد از ارزش کل خود را از دست داد، اما موقعیت نسبی خود را به دلیل ضررهای بیشتر رقبای اصلی خود بهتر کرد.

پروتکل Lido مورد استفاده برای سهام (از جمله LUNA) نیز حدود نیمی از ارزش بازار خود را از دست داد، اگرچه موقعیت نسبی آن نسبتاً ثابت باقی ماند.

 

منبع: crypto.news


دیدگاه های شما

افزودن یک دیدگاه