هر آنچه که درباره NFT باید بدانیم ?برسی کاربردها+روش ساخت nft

فناوری بلاکچین و رمزارزها هرورز ما را با مفاهیم جدیدی روبرو می نمایند. اخباری از قیبل فروش توییت امضا شده توسط سازنده توییتر و تبدیل آن به NFT یا فروش عکس دیجیتالی میمون کارتونی به رقمی نجومی با استفاده از ارزهای دیجیتال مانند اتریوم مارا با دنیای عجیب و تازه آشنا می نماید.  در این میان عده زیادی نیز هستند که به دنبال یافتن پاسخ ساده و کامل برای سوال NFT چیست هستند. ؟ به راستی چه اتفاقی درحال افتادن است آشنایی با مفهوم توکن nftاصلا به چه کاری میاد!هدف پارس بیت  از نوشتن این مقاله  توضیح ساده و کامل مفهوم NFT با تاکید بر ویژگی‌ها و کاربردهای آن به خصوص در بازی‌ها، متاورس و فضای وب 3 می باشد.

برای اینکه بیشتر با این حوزه آشنا شوید تا آخراین مقاله با ما همراه باشید.

پیش از بررسی فنی مفهومتوکن های غیر قابل تعویض یا همان NFTمی‌خواهیم شکل ساده شده مفاهیم آن را بررسی نماییم. فرض کنید اثری را به کمک فتومونتاژ در فتوشاپ خلق کرده باشید و بخواهید آن را به فروش برسانید. هر شخصی می‌تواند یک کپی از اثر شما را در کامپیوتر خود داشته باشد و با دانلود آن اثر، هیچ حق مالکیتی نیز به شما پرداخت نمی شود.

در مثالی دیگر فرض نمایید یک تابلوی نقاشی رنگ روغن طراحی کرده باشید و بخواهید آن‌ را به فروش برسانید. در مثال اول یعنی عکس و در مثال دوم، تابلو نقاشی، هر دو را می‌توانید به یک NFT تبدیل نماید و با انجام این کار، حتی با از بین رفتن کالای فیزیکی – در اینجا تابلو نقاشی – خود اثر در قالب یک NFT از بین نمی‌رود و حق مالکیت آن در اختیار صاحب اصلی NFT حفظ می‌شود.

پارس بیتی ارجمند به بیان ساده تر  باید گفت در صورتیکه تابلو نقاشی به یک عکس تبدیل و آن عکس در قالب یک NFT فروخته شود، این عکس دارای شناسانامه منحصر به فردی خواهد بود که حتی کپی‌های آن نیز برابر با اثر اصلی نخواهند بود. به این ترتیب، حتی یک عکس با فرمت JPEG نیز می‌تواند به یک NFT تبدیل و فروخته شود.

توکن چیست . چه تفاوت با کوین دارد؟

کوین‌ها قابل تولید نیستند، به عنوان مثال کسی بیت‌کوین را تولید نمی نماید، بلکه ماینرها با حل یک سری مسائل پیچیده به استخراج بیت‌کوین می‌پردازند، اما ساخت توکن امکان‌پذیر می باشد. توکن تتر که یک توکن شناخته‌ شده است که قابلیت ساخته شدن را دارد.

NFT مخفف عبارت Non-Fungible Token به معنای توکن غیرمثلثی (غیر قابل تعویض) است. این توکن‌ها روی فناوری بلاکچین رمزگذاری شده‌اند.

با توجه به تعریف اولیه NFT با دو مفهوم جدید روبه رو خواهیم شد که در ادامه به آن می پردازیم.

  1. دارایی تعویض‌پذیر یا قابل معاوضه
  2. دارایی تعویض‌ناپذیر یا غیرقابل معاوضه

دارایی تعویض‌پذیر چیست؟

همانطور که از نام این دارایی‌ها مشخص است، می‌توانند به یکدیگر تبدیل شوند و ارزش تمام آنها یکسان است. لیر ترکیه یک دارایی قابل تعویض است؛ ارزش لیر در ایران یکسان است. اگر کسی از شما بپرسد که اکنون قیمت لیر ترکیه به ریال چقدر می باشد، شما از او نمی‌پرسید قیمت کدام اسکناس لیر؟ زیرا قیمت تمام آنها در بازار یکسان است.

اما اگر کسی از شما بپرسد قیمت 1 کیلو شیرینی در تهران چقدر می باشد؟ شما از او می‌پرسید قیمت کدوم شیرینی! چه نوع شیرینی؟ زیرا قیمت هریک از آنها متفاوت است. یا اگر کسی از شما بپرسد قیمت تابلوی نقاشی چند است؟ شما باید بدانید منظور او کدام تابلوی نقاشی است؛ زیرا قیمت هریک با دیگری متفاوت است. این دو مثال، دارایی‌های غیرقابل معاوضه هستند و ارزش آنها منحصر به فرد است.

مفهوم NFT در بازار رمزارزها :

میتوان این مفهوم را با یک مثال بیان نمود که شما پارس بیتی ارجمند و یکی از دوستانتان در کیف پول های سخت افزاری خود به صورت یکسان رمزارز اتریوم ذخیره کرده اید، آیا قیمت اتریوم در این دو کیف پول متفاوت هستند؟

در جواب باید گفت که خیر. پس بنابر توضیحات گفته شده اتریوم یک کوین قابل تعویض می باشد. بیت کوین، بایننس کوین، کاردانو و بسیاری از رمزارزهای بازار یک دارایی قابل تعویض می باشند و ارزش یک کوین اتر با دیگر کوین آن تفاوتی ندارد.

این خاصیت غیرقابل تغییر بودن NFT باعث شده که بتوان از آن به عنوان هنر دیجیتال استفاده نمود. هنری که مانند یک تابلوی نقاشی مالکیت آن برای صاحب اثر بوده و تنها یکی از آن در جهان وجود دارد. یگانگی یک اثر هنری به ارزش مالی آن اضافه می‌کند. می‌تواند یک طراحی یا نقاشی دیجیتال باشد، می‌‌تواند موسیقی، بازی، جنس و... باشد. یا هر چیزی که بتواند مسیر خود را در جهان دیجیتال باز کند. این روزها هیجان زیادی در مورد استفاده ازتکنولوژی برای خرید و فروش هنر در جهان وجود دارد.

 

اهمیت توکن چیست؟

توکن‌ها محدود به نقش خاصی نیستند و کاربردهای زیادی به همراه دارند که در ادامه به 5 مورد از آن‌ها اشاره می‌ نماییم.

  1. توکن نقش یک دروازه برای ورود به برنامه‌ها و خدمات بلاکچین دارد.
  2. توکن‌ها در تایید صلاحیت اشخاص در برخی از حق رای‌ها نقش دارند.
  3. آن ها می‌توانند در تجربه کاربر نقش مهمی داشته باشند. به طور مثال، به کمک توکنِ کاربران در یک مرورگر اینترنت می‌توان خدمات مختلفی را به آن‌ها ارائه داد.
  4. از نقش‌های مهم توکن می‌توان به رد و بدل کردن دارایی‌ها (ارزش‌ها) اشاره نمود. در حقیقت، از توکن در بلاک چین برای تبدیل ارزش استفاده شده است.
  5. علاوه بر تمامی کابردهای بالا، توکن می‌تواند بیانگر مالکیت یک کالای خاص باشد و همین کاربرد است که تفاوت توکن‌های قابل معاوضه با توکن‌های غیرقابل معاوضه را نشان می‌دهد

سازوکار NFT چیست؟

در حال حاضر شبکه بلاکچین اتریوم میزبان بسیاری از پروژه‌های فعال در این حوزه می باشد که با استاندارد ERC-721  توکن های جدید غیر قابل تعویض ایجاد می‌شود.

افراد می‌توانند با نوشتن توکن براساس استاندارد ERC-721 اتریوم یک توکن غیرقابل معاوضه ایجاد نمایند. همچنین پلتفرم‌های ساخت NFT بسیار زیادی در اکوسیستم اتریوم وجود دارد و هرکدام نیز نقاط ضعف و قوت مخصوص به خود را دارند.


ویژگی های توکنNFT

 

  • نادر بودن :

ارزش NFTها از کمیاب بودن آنها ناشی می شود . اگر چه توسعه دهندگان NFT می توانند هر مقداری برای این توکن های غیر قابل تعویض ایجاد نمایند، اما اغلب برای افزایش نادر بودن ، توکن ها را محدود می کنند .

  • غیر قابل تقسیم بودن :

از دیگر ویژگی های این توکن ها غیرقابل تقسیم بودن می باشد به طوری که بیشتر توکن های غیر قابل تعویض در واحد های کوچکتر قابل تقسیم نیستند . برای مثال شما یا کل یک قطعه ی هنری دیجیتال را خریداری می نمایید و یا اصلا خریداری نمی کنید .

  • منحصر به فرد بودن  NFT ها :

یک تب اطلاعات دائمی دارند که منحصر به فرد بودن آنها را ثبت می نمایند.


ورود به دنیای NFT :

  • ثبت آثار هنر دیجیتالی

هنرمندانی که در عرصه‌ی هنر دیجیتال  فعالیت دارند، می‌توانند با استفاده از این توکن‌ها آثار خودشان را به ثبت برسانند و دیگر نگران مسئله‌ی کپی‌رایت و سرقت آثار خود نباشند.

  • صنعت بازی

گیمرهای حرفه‌ای می‌توانند از طریق توکن NFT دارایی‌های خود را به بازی‌های مختلف انتقال بدهند و در فضاهایی که امکان خریدهای درون برنامه‌ای محدود شده است، از آن‌‌ها استفاده نمایند.

  • دارایی‌های دیجیتال

می‌توان از طریق توکن غیرقابل تعویض، مالکیت هر نوع دارایی دیجیتال مانند دامنه‌های اینترنتی یا یک حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی را برای همیشه به نام شخص یا مجموعه‌ای ثبت نمود.

  • دارایی‌های فیزیکی

از این توکن‌ها حتی می‌توان در هنگام معاملات دارایی‌های غیر دیجیتال مانند خرید یک خانه یا اتومبیل استفاده و مالکیت ملک یا ماشین را در بستر بلاکچین ثبت نمود.

همچنین در حوزه‌ی ثبت هویت اشخاص یا ثبت مدارک دانشگاهی و کاری شخص، توکن NFT قابل استفاده می باشد. این تکنولوژی در زمینه‌ی ثبت آثار کلکسیونی نیز به‌شدت مورد توجه کلکسیونر‌ها قرار گرفته است. البته این‌ها تنها بخشی از موارد استفاده از NFT  هستند و مسلماً در آینده این توکن‌های ارز دیجیتال به حوزه‌های بیشتری ورود خواهند نمود و رواج بیشتری در جهان خواهند داشت.


چگونه می‌توان NFT ساخت؟

معمولا ان اف تی ها در بلاک چین رمزارز اتریوم طراحی و ساخته می‌شوند.

این توکن از طریق اشیای دیجیتالی مانند موسیقی، آثار هنری، gifها، فیلم‌های ورزشی و … ساخته می‌شوند. برای ساخت ان اف تی باید ابتدا یک کیف پول مانند متامسک داشته باشید و آن را به یکی از پلتفرم های ساخت nft متصل نمایید. پلتفرم‌های ساخت NFT  بسیار زیادی در اکوسیستم اتریوم وجود دارد و هرکدام نیز نقاط ضعف و قوت مخصوص به خود را دارند. برای شروع کار می‌توان به پلتفرم‌هایی نظیر OpenSea, Rarible, InfiNFT, Mintbase, و Cargo اشاره نمود.

فرآیند فروش NFTها چیست؟

قرار دادن NFT ها برای فروش در پلتفرم‌هایی نظیر OpenSea و Rarible بسیار آسان است. پلتفرم Rarible حتی فروش‌هایی به صورت مزایده نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برای فروش NFT باید ابتدا کیف پول خود را به پلتفرم موردنظر متصل نمایید. اگر N‌FT خود را ایجاد کرده‌اید، با کلیک بر روی آن می‌توانید گزینه فروش (Sell) را مشاهده کنید. بر روی این گزینه کلیک کرده و تراکنش مورد نظر را امضا نمایید تا فرایند فروش تکمیل شود. اگر N‌FT فرد دیگری را دریافت کرده‌اید و می‌خواهید آن را بفروشید، فرایند مشابهی دارد. بر روی دارایی مورد نظر کلیک کرده و مراحل فروش را طی نمایید.

حاضرید برای خرید NFT چه مقدار هزینه نمایید و حاضرید N‌FT خود را با چه قیمتی بفروشید؟

هیچ‌گونه پاسخ صحیح و اشتباهی در این خصوص وجود ندارد؛ اما باید چند نکته کلیدی را به خاطر داشته باشید. اگر فرد خلاق و به دنبال آزمایش‌ چیزهای جدید هستید، پس مشخصا قیمت‌گذاری NFT مسأله آن‌چنان مهمی نیست. اگر به دنبال برگشت سرمایه و کسب سود از N‌FT هستید، پس باید در خصوص آنچه که می‌خرید یا می‌فروشید با دقت زیاد عمل نمایید. در این صورت باید به نکاتی مانند اعتبار، کمیاب بودن یا منحصر به فرد بودن NFT ها توجه نمایید. از دیگر نکات میتوان به موارد زیر اشاره نمود  :

پروژه‌های NFT دارای کف قیمت هستند. می‌توانید با استفاده از پلتفرم‌هایی نظیر OpenSea کف قیمت N‌FT موردنظر خود را به دست آورید و بر اساس آن، پیشنهاد خود را ارائه دهید.

به حجم معاملات و تراکنش‌ها دقت کنید. پروژه‌هایی که فعالیت بیشتری دارند، فرصت‌های کسب سود بیشتری ارائه می‌دهند.

شعار “ارزهای دیجیتال برای کسی است که کلیدها را در اختیار داشته باشد” برای NFT ها نیز صادق است. به همین دلیل است که توجه بسیار زیاد به امنیت طی جمع‌آوری و دریافت NFT ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بهترین اقدام، ذخیره N‌FT در کیف سخت‌افزاری است تا به آسانی مورد حمله و سرقت قرار نگیرد.

چرا باید ان اف تی خرید:

شاید بپرسید چرا وقتی که می‌توان یک اثر دیجیتال را بارها به طرق مختلف کپی کرد آن را خریداری می‌نمایید. درست مانند یک اثر نقاشی از ادوارد مونک که کپی‌های بسیاری از آن به چاپ رسیده و هر شخصی می‌تواند آن را داشته باشد، تنها یک نفر در جهان وجود دارد که مالک واقعی اثر اصلی است. NFT ها مالکیت یک اثر در زمینه هنر دیجیتال را ثابت می‌ نمایند. شما با خرید یک اثر دیجیتال NFT، تنها مالک آن هستید، و هنرمند آن بعد از فروش همچنان از حقوق معنوی خود بهره‌مند خواهد بود. و می‌تواند به تولید انواع دیگر آن اثر بپردازد.

آیا NFT قانونی است؟

توکن NFT یک دارایی با امضای دیجیتالی از طرف سازنده‌ آن است که با کمک رمز در هر سرور، مرورگر یا سیستم‌عامل احراز هویت را انجام می‌دهد و آن را به روشی غیرمتمرکز تأیید می نمایند. بنابراین، در این فضا هیچ سازمانی مسئول میزبانی NFT نیست.

به عنوان مثال، اگر یک NFT برای بلیت یک کنسرت ساخته شود، لازم نیست آن بلیت از طریق پلتفرم‌های فروش بلیت تأیید شود، چرا که به ‌سادگی امکان تأیید آن در شبکه بلاک‌چین فراهم است.

ویژگی‌ها و مزایای‌ توکن‌های NFT

  • کمیاب بودن :

یکی از دلایل ارزشمند شدن توکن‌های NFT، ویژگی کمیاب بودن این توکن‌هاست. توسعه دهندگان توکن NFT می‌توانند به راحتی، هر تعداد که دلشان خواست توکن تولید کنند، اما برای حفظ ارزش توکن NFT، تولید آن به صورت محدود صورت می‌گیرد.

  • تقسیم نشدنی :

اغلب توکن‌های NFT قابلیت تقسیم شدن ندارند و به واحد کوچک‌تری تقسیم نمی‌شوند. شما یا باید کل یک اثر دیجیتالی را خریداری کنید یا به طور کلی از خرید آن صرف نظر کنید.

  • یکتایی :

یکتایی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های توکن NFT است. توکن‌های NFT دارای زبانه tab هستند و این نشانه ثبات اطلاعات و یکتا بودن و گواهی اصالت آنهاست.

  • قابل معامله و انتقال :

اگرچه توکن‌های ان اف تی در بازارهای خاصی خرید و فروش می‌شوند، اما معامله آنها بسیار سریع و آسان صورت می‌پذیرد. توکن‌های NFT. روی کیف پول‌های دیجیتالی در موبایل و کامپیوتر شخصی، در صرافی‌ها به راحتی انتقال داده شده و معامله می‌شوند. با استفاده از توکن NFT می‌توانید یک آیتم بازی، بلیط یا هر دارایی دیجیتالی دیگری را به پول نقد تبدیل کرده یا آن را بخرید.

  • اصیل و جعل ناپذیر :

توکن‌های NFT مبتنی بر بلاکچین طراحی شده‌ و دارای اصالت هستند. توکن‌هایی مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین ساخته می‌شوند، درصد جعلی بودنشان تقریبا نزدیک به صفر است. این یعنی توکن NFT تا حد زیادی از خطر سرقت و کلاهبرداری در امان است. با وجود این ویژگی، شما می‌توانید لایسنس محصول دیجیتالی مدنظر خود را بخرید یا بفروشید.


هدف NFT چیست?

اگر هنرمند هستید و هنر شما قابلیت دیجیتالی شدن را دارد و بازار مناسبی برای فروش آن ندارید می‌توانید آن را برای فروش به ان اف تی تبدیل نمایید.

NFT می‌تواند برای شما بسیار سودمند باشد. گزینه‌ای دارد که حتی بعد از فروش اثر، به داد شما خواهد رسید. اگر اثر فروخته شده شما باز هم فروخته شود، درصدی از آن به شما تعلق می‌گیرد.

اگر خریدار هستید، با خریداری کردن NFT می‌توانید از هنرمند مورد علاقه خود حمایت نمایید. با خریدن یک اثر حق استفاده از آن را بدست خواهید آورد.

آشنایی با چند توکن nft محبوب : 

رمزارز  تتا :

یکی از بهترین و معروف‌ترین توکن‌های nft ارز دیجیتال تتا است. این پروژه به صورت شبکه‌ای متمرکز بر محتواهای ویدیویی ساخته شده است. این فضا که به صورت غیرمتمرکز است، فضایی را برای اشتراک گذاری ویدیوها فراهم می‌نماید

رمزارز چیلیز :

شاید بتوان گفت در میان توکن‌های nft چیلیز به عنوان بهترین و مهم‌ترین توکن شناخته می‌شود. این ارز نیز بر مبنای تکنولوژی بلاکچین و بر مبنای اتریوم ساخته شده است. با استفاده از این توکن موسسات ورزشی مختلف می‌توانند از طریق هواداران به کسب درآمد بپردازند.

رمزارز دیسنترالند :

این توکن نیز مشابه نمونه قبلی با استفاده از تکنولوژی بلاکچین و بر مبنای اتریوم ساخته شده است. با استفاده از این پلتفرم می‌توان از طریق محتوا و اپلیکیشن‌های مختلف به کسب درآمد پرداخت.

قضاوت در مورد توکن‌ nft به گفته بسیاری از کارشناسان سخت بوده و ممکن است با مشکلات مختلفی در این مسیر روبرو شوید. اگر قصد فعالیت در این حوزه را دارید بهتر است با احتیاط کامل وارد شده و حتی برای از دست رفتن کل سرمایه نیز آماده باشید

 

 nft ایرانی :

یکی از اولین NFT هایی که در ایران طراحی شده است می توان به NFT اولین سفره هفت سین 1401 اشاره نمود.

شرکت پارس بیت به عنوان تخصصی سامانه تبادلات رمزارز در ایران با مشارکت ایرانیان عزیز و فارسی زبانان در سرتاسر دنیا، برای اولین بار اقدام به ایجاد NFT ویژه از تصاویر سفره های هفت سین هموطنان گرامی به مناسبت ورود به قرن جدید نمود. پارس بیت در طی اطلاعیه ای در شبکه های مجازی از همه کاربران عزیز دعوت نمود تا عکس سفره هفت سین اصیل ایرانی خود را ارسال نمایید و در اولین NFT سفره های هفت سین فارسی زبانان حضور داشته باشید تا برای همیشه به یادگار ثبت شود.

  • هدف از این رویداد ثبت اولین NFT سفره هفت سین ایرانیا و فارسی زبانان در سرتاسر دنیا و به فروش قرار داد این NFT به مبلغ 1401 اتریوم میباشد.

 

 

نتیجه گیری

NFTها بسیار جدید هستند و هنوز خیلی زود است که بتوان راجع به آینده‌ی این بازار اظهارنظر کرد.در این مقاله ابتدا به این موضوع پرداخیتم که توکن غیرقابل تعویض چیست و چگونه ایجاد می‌شود. سپس با بخشی از کاربردهایی که این توکن در بازار ارزهای دیجیتال آشنا شدیم.

این حوزه عمر بسیار کوتاهی دارد و هنوز جای زیادی برای رشد دارد. بهتر است اگر قصد ورود به دنیای NFTها را دارید اطلاعات خود را در این زمینه کامل کنید و در ضمن فقط قسمتی از سرمایه‌ی خود را به این بازار اختصاص دهید.

سوالات متداول 

1-NFT  چگونه کار می‌کند؟

NFT در بستر بلاکچین ایجاد می‌شود و اطلاعات توسط آن رمزگذاری می‌شوند و تنها فردی که آدرس دیجیتالی اختصاصی یک NFT را در اختیار دارد، می‌تواند به محتوای آن دسترسی پیدا نماید. در حقیقت NFT مثل یک شناسه دیجیتالی اختصاصی برای تمام آیتم‌های دیجیتالی عمل می‌کند و هر NFT هیچ نمونه‌ یکسانی ندارد.

2- کاربرد NFT چیست؟

NFT می‌تواند در هر حیطه‌ای که حفاظت از اطلاعات مهم و جلوگیری از دسترسی افراد غیرمجاز به آن‌ها و دست‌کاری آن‌ها اهمیت زیادی دارد، به‌عنوان یک ابزار مفید برای رمزگذاری اطلاعات، جلوگیری از دسترسی و نفوذ به آن‌ها توسط افراد غیرمجاز و حفظ امنیت آن‌ها استفاده شود.

3- NFTچیست؟

NFT جواز و شناسه دیجیتالی است که برای هر دارایی دیجیتالی مثل ملک، آثار هنری، اسناد و مدارک دیجیتالی یا هر دارایی دیگری به‌صورت اختصاصی و منحصربه‌فرد ایجاد می‌شود و می‌تواند اثبات مالکیت دارایی‌های دیجیتالی و انتقال مالکیت آن‌ها را ساده کند.

4- چرا به جای نسخه‌های واقعی منحصر به فرد و غیر دیجیتالی این دارایی‌های نادر، از NFTها استفاده می‌شود؟

 سه دلیل می‌تواند وجود داشته باشد: آنها می توانند اصالت را تایید کنند.

مالکیت را فراهم کنند. قابلیت انتقال دارند.

5- قابلیت جابه جایی دارد ؟

از آنجا که NFTها غیرمتمرکزند، نیازی به آژانس صدور مرکزی نیست و جابجایی آنها بسیار آسان‌تر است. این به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون تعامل شخص ثالث که می‌تواند روند کار را کند یا پیچیده کند، به تعامل بدون تعاملات همتا به همتا، معامله و بازارهای تخصصی بپردازند.

6- چرا باید حوزه NFT را جدی بگیرید؟

صنعت کریپتوها در مقایسه با دنیای مالی سنتی یک صنعت نوپاست است که هنوز در حال رشد است و سعی در کشف مسائل و برهم زدن قوانین و موانع سنتی دارد. با این حال، تماشای تکامل آن، کشف قلمروها و امکانات جدیدی که هر روزه به واسطه این صنعت به وجود می‌آیند، هیجان انگیز است. اخیرا، شاهد موج جدیدی در دنیای کریپتوها هستیم که توجه افراد بیشتری را به خود جلب کرده‌اند: توکن‌های NFT

7-معنای توکنیزه شدن NFT  چیست ؟

در حالی که اکثریت قریب به اتفاق نگاهشان به دیفای بود، موج دیگریNFT در حال شکل گیری بود. NFT نسخه‌های توکنیزه شده (دیجیتالی شده) یک دارایی است. آنها دارایی های غیرقابل تعویض مانند کالاهای آثار هنری یا املاک و مستغلات را شامل می‌شوند؛ مواردی در جهان که منحصر به فرد و نادر هستند.

محصولات مرتبط



دیدگاه های شما

افزودن یک دیدگاه